[Wiskunde] Integralen vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Wiskunde] Integralen vraag

hallo, 1ste post hier en kom ik gelijk al met een vraag (a) sry

Het klinkt misschien zeer groentjes achtig hierzo maar heb opgave gekregen in school die ik echt niet kan oplossen, andere heb ik al kunnen oplossen. Wat wij al zagen: Onbepaalde en bepaalde integralen. Kreeg oplossing van iemand maar die had het gedaan met partitiële integralen, wat ik nog niet gezien heb. Dus als iemand mij kan helpen.... zou't zeer vriendelijk zijn ^^

(integraalteken) sin²(5x)sin(7x) dx

Ik weet dat het iets is met dubbele hoekformules en wet van simpson maar verder geraak ik niet :D

Dank bij voorbaat,

DM

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Wiskunde] Integralen vraag

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_gon...he_identiteiten

sin²(5x)sin(7x) = sin 5x sin 5x sin 7x

pas omgekeerde simpson toe op de laatste 2, en werk dan de haakjes uit. Dan nogmaals omgekeerde simpson

Je zou na 2 keer simpson
\(\frac{sin\left( 3\,x\right) -sin\left( 17\,x\right) }{4}+\frac{sin\left( 7\,x\right) }{2}\)
moeten uitkomen

EDIT: schrijffout weggehaald
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8.614

Re: [Wiskunde] Integralen vraag

hallo, 1ste post hier en kom ik gelijk al met een vraag (a) sry
Je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen. Dit forum is bedoeld voor vragen.
Kreeg oplossing van iemand maar die had het gedaan met partitiële integralen, wat ik nog niet gezien heb.
Ik neem aan dat je hier partiële integralen bedoelt, maar dit terzijde.
(integraalteken) sin²(5x)sin(7x) dx
Voor de leesbaarheid zal ik het even voor je omzetten in LaTeX:
\(\int \sin^2(5x)\sin(7x)\,dx\)
Ik weet dat het iets is met dubbele hoekformules en wet van simpson maar verder geraak ik niet :D
Wat heb je al geprobeerd? Alvast een tip: pas de 'omgekeerde' formule van Simpson toe (zie hier).

PS: Huiswerkvragen kan je in de toekomst beter in het huiswerkforum posten.

EDIT: Ik zie dat jhnbk je al een eindje op weg heeft geholpen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: [Wiskunde] Integralen vraag

thehe alvast bedankt voor het onthaal, en toppie service hier. 'k ga er op letten om het in het juiste forum te steken :D

Jhnbk thx voor de informatie!

ik zit nu bij:

(integraalteken) sin5x ((cos(-2x) - cos12x)/2) dx

je mag toevallig niet die cos van elkaar aftrekken zeker?

Berichten: 8.614

Re: [Wiskunde] Integralen vraag

(integraalteken) sin5x ((cos(-2x) - cos12x)/2) dx
Kan je eens laten zien hoe je hier geraakt bent?
je mag toevallig niet die cos van elkaar aftrekken zeker?
Neen, dat mag inderdaad niet. Maar om het nog iets eenvoudiger te maken: wat weet je over de cosinus van tegengestelde hoeken?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Integralen vraag

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: [Wiskunde] Integralen vraag

[= integraal teken :D

Hoe ik hier ben aangekomen

[sin²(5x)sin(7x)dx= [sin(5x)sin(5x)sin(7x)dx = [sin(5x) (1/2(cos(5x-7x)-cos(5x+7x))dx =[ sin5x (1/2(cos(-2x) - cos(12x))dx

Berichten: 8.614

Re: [Wiskunde] Integralen vraag

Ziet er goed uit. Nu kan je de haakjes uitwerken en nog eens de omgekeerde formule van Simpson toepassen.

PS: Als je nogmaals het integraalteken nodig hebt, kopieer het dan uit deze post: ∫. Voor zwaardere formules kan je LaTeX (zie hier en hier) gebruiken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer