Spanning berekenen u-profiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Spanning berekenen u-profiel

Als ik de (druk) spanning in een u-profiel wil berekenen kan ik daar toch gewoon de formule: spanning = kracht/oppervlakte doorsnede voor gebruiken dacht ik.

Maar wat moet je bij een u-profiel als oppervlakte nemen?

gewoon de lengte*breedte?

want echt de oppervlakte van de doorsnede is een veel te kleine waarde.

alvast bedankt!

Berichten: 4.502

Re: Spanning berekenen u-profiel

Als je het hebt over een drukstaaf in model van een U-profiel,heb je ook,net als ieder ander profiel,te maken met knikspanningen en die zijn afhankelijk van profiel,lengte en materiaalkwaliteit.

Een U profiel is een heel ongunstig profiel voor knikbelasting.

Je moet basicly een knikbelasting gaan uitvoeren en ik weet niet of dat al in je bagage zit!

Berichten: 2

Re: Spanning berekenen u-profiel

dat zit nog niet in mn bagage inderdaad.

Maar het is al niet meer nodig.

Toch bedankt!

Berichten: 2

Re: Spanning berekenen u-profiel

Als je de druk spanning van een U-profiel wil weten moet je gewoon de kracht gedeeld door het opp. van de doorsnede berekenen: f=F/A.

Hiermee controleer je de 'sterkte' van het profiel. Maar, bij op drk belaste staven, zeker bij een -profiel, zal de stabiliteit maatgevend zijn. Om dit te bepalen heb je de kniklengte van het profiel nodig.

Stel dat het profiel ziver recht is en de belasting grijpt ziver in het zwaarte punt aan, dan zo je de kracht kunnen opvoeren tot de eulerse kniklast. Dit is een hypothetische beschouwing en zal ds nooit optreden.

Om toch het profiel te kunnne toetsen heb je inderdaad wat bagage nodig en de NEN6771 geeft daarnaast enkele toetsingsregels voor niet-prismatische staven van klasse 1 t/m 4.

Veel scces

Reageer