[wiskunde] limieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[wiskunde] limieten

Ik heb een probleem met deze:
\(\lim[-2]\frac{\sqrt[3]{x^2+x-1}-(x+3)}{x^2+3x+2}\)
=
\(\lceil\frac{0}{0}\rceil\)
Ik zou het appreciëren mocht iemand weten hoe ik dit in LATEX-symbolen zet (heb gezocht naar een instructie, maar vond het helaas niet), dan kan ik tonen wat ik doe met deze oefening en waar ik in de knoop zit. :D

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten

Je was vergeten je code binnen tex-tags te zetten, dus openen met [ tex ] en sluiten met [ /tex ], maar dan zonder spaties. Ik heb je bericht aangepast, controleer je even of de functie zo klopt? Zoja, de limiet voor x gaande naar?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 16

Re: [wiskunde] limieten

Nu ik weet hoe LATEX-script min of meer werkt, probeer ik het opnieuw (ik kan immers het topichoofd niet meer aanpassen).
\(\lim[-2]\frac{\sqrt[3]{x^2+x-1}-(x+3)}{x^2+3x+2}\)
=
\(\lceil\frac{0}{0}\rceil\)
\(\lim[-2]\frac{\sqrt[3]{x^2+x-1}-(x+3)[(\sqrt[3]{x^2+x-1})^2+(x+3)\sqrt[3]{x^2+x-1}+(x+3)^2]}{(x^2+3x+2)[(\sqrt[3]{x^2+x-1})^2+(x+3)\sqrt[3]{x^2+x-1}+(x+3)^2]}\)
\(\lim[-2]\frac{x^2+x-1-(x+3)^3}{(x+1)(x+2)[(\sqrt[3]{x^2+x-1})^2+(x+3)\sqrt[3]{x^2+x-1}+(x+3)^2]}\)
Ik krijg die teller niet ontbonden in factoren en blijf dus vast op die onbepaalde vorm:
\(\frac{0}{0}\)
, terwijl ik weet dat het antwoord
\(\frac{1}{2}\)
moet zijn.

Hoe geraak ik daar?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] limieten

De teller is nu echt deelbaar door x+2.

Probeer dat eens als volgt: ga uit van (x+2)(...+...+...).

Wat moet op de eerste en op de laatste ... komen te staan? Probeer daarna de middelste ...

Berichten: 16

Re: [wiskunde] limieten

Ik heb het! Bedankt voor de hint.
\(\lim[-2]\frac{-x^3-2x^2-8x-28}{(x+1)(x+2)[(\sqrt[3]{x^2+x-1})^2+(x+3)\sqrt[3]{x^2+x-1}+(x+3)^2]}\)
\(\lim[-2]\frac{(x+2)(-x^2+3x-14)}{(x+1)(x+2)[(\sqrt[3]{x^2+x-1})^2+(x+3)\sqrt[3]{x^2+x-1}+(x+3)^2]}\)
Vergeet overigens ook de opmerking hierboven over dat het antwoord
\(\frac{1}{2}\)
zou zijn. Dat was een limietwaarde van een vorige bewerking die nog in mijn hoofd zat, en bovendien bedoelde ik eigenlijk ook nog eens
\(\frac{-1}{2}\)
, wat dus niet het geval is voor
\(x \rightarrow -2\)
, maar wel voor
\(x \rightarrow 1\)
.

Ik denk overigens dat ik nog steeds niet 100% juist zit, maar ik weet nu tenminste hoe. :D

Wijziging: Om één of andere reden nadert de oorspronkelijke versie tot 2 en de vereenvoudigde vorm tot 8.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] limieten

De teller in de eerste regel is niet goed, als je x=-2 neemt komt er geen 0 te staan (waarom is dat noodzakelijk?).

Wat is (x+3)³?

Berichten: 16

Re: [wiskunde] limieten

\((x+3)^3=x^3+27x+9x²+27\)
\(x^2+x-1-(x+3)^3=x^2+x-1-x^3-27x-9x^2-27=-x^3-8x^2-26x-28\)
Inderdaad een onlogische fout. :D

Wijziging: Ik zie het nu. Ik moest de middelste termen verdrievoudigen. :D Verbeterd intussen. Bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] limieten

En wat denk je van de controle die ik suggereerde?

Berichten: 16

Re: [wiskunde] limieten

Dat die me veel last had kunnen besparen als ik die gewoonte had. In het vervolg eerst kijken of alles uitkomt dus. :D Het is sowieso absurd om waarden verschillend van elkaar als gelijkwaardig te noteren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] limieten

OK! Succes.

Reageer