Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Deze minicursus is een poging om op begrijpelijke taal uit te leggen wat biotechnologie omhelst. Ik zou graag een aantal onderwerpen willen behandelen en als mensen zich geroepen voelen om een onderwerp te schrijven of te revieuwen dan kun je een berichtje achterlaten.


voorstel voor onderwerpen:


- industriele toepassing van microorganismen (mo's)(The Don)

- gebruik van genetisch gemodificeerde organismen

- Toepassing van genetisch gemodificeerde voedselgewassen (Bas)

- toepassing van proefdieren (Casanne)

- productie van levensmiddelen door mo's (The Don)

- productie van medicijnen door mo's

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

1) wat is een bacterie, wat zijn de belangrijkste structuren? (aan de hand van tekeningen en kleine uitleg van hun functie) wat zijn gram neg en pos, wat is de ecologische positie

2) geschiedenis: beginnende met een bekende nederlander van leeuwenhoek. dan overgaan naar de ouder microbio en hun probleem met het species concept waardoor je een link krijgt naar de nieuwe technieken en het nieuw species concept

3) wat zijn de metobolische factoren die ervoor zorgen dan bacterien zo gegeerd zijn voor onderzoekers

4)topics

-fermentatie

-gmo

-speciale stoffen zoals

a)antivries suikers,

b)hittetolerante eiwitten,

c)antibiotica etc ....


misschien?
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 84

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Tot nu toe staan er alleen toepassingen bij de onderwerpen.


Dit moet er zeker nog bij :

Hoe worden knock-outs gemaakt ? (bv. cre-loxp systeem)

Hoe gebeurt plaatsgerichte mutagenese (quick change en pAlter systeem)

Berichten: 7

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Wanneer komen als deze Minicursussen er?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Dat is nog niet bekend. De minicursussen staan momenteel op een zeer laag pitje.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

misschien de tijd om er eens in te vliegen, ik heb juist een kort stukje geschreven over de geschiedenis DNA, de molecule van DNA, Transcripite, genexpressie en Transcriptie factoren. Dus ik ben al een beetje ingewerkt enb heb al 6p waarmee ik of iemand anders kan beginnen. Enkel questie dat iemand het heft in handen neemt en deadlines neer zet.


xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 590

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Dino schreef:
Dus ik ben al een beetje ingewerkt enb heb al 6p waarmee ik of iemand anders kan beginnen. Enkel questie dat iemand het heft in handen neemt en deadlines neer zet.


Samenwerking ofzo? Prima, dan kan e.e.a. redelijk rap klaar zijn.

Berichten: 704

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Dino schreef:misschien de tijd om er eens in te vliegen, ik heb juist een kort stukje geschreven over de geschiedenis DNA, de molecule van DNA, Transcripite, genexpressie en Transcriptie factoren. Dus ik ben al een beetje ingewerkt enb heb al 6p waarmee ik of iemand anders kan beginnen. Enkel questie dat iemand het heft in handen neemt en deadlines neer zet.  


xd

hoe diep wil je daarbij gaan (genexpressie/ transcriptie / translatie enz) ? Ik bedoel voor wel publiek ga je de minicursus schrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Is er eigenlijk al iemand begonnen aan die cursusen? Verder vroeg ik mijn af of als er toch met die mini cursusjes gewerkt wordt waarom deze dan niet beter geplaatst worden, vb een duidelijke link in het begin of bv bij het huiswerken forum.


Soitlaat iets weten als er geschreven moet worden, eender wat ik heb materiaal genoeg.


xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Dino schreef:misschien de tijd om er eens in te vliegen, ik heb juist een kort stukje geschreven over de geschiedenis DNA, de molecule van DNA, Transcripite, genexpressie en Transcriptie factoren. Dus ik ben al een beetje ingewerkt enb heb al 6p waarmee ik of iemand anders kan beginnen. Enkel questie dat iemand het heft in handen neemt en deadlines neer zet.  


xd

Dan ben je beter op je plek bij de genetica minicursus. Het stuk over het centrale dogma is in ieder geval al af. Hoe het er met de rest voor staat weet ik zo snel niet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 704

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Wouter_Masselink schreef:
Dino schreef:misschien de tijd om er eens in te vliegen, ik heb juist een kort stukje geschreven over de geschiedenis DNA, de molecule van DNA, Transcripite, genexpressie en Transcriptie factoren. Dus ik ben al een beetje ingewerkt enb heb al 6p waarmee ik of iemand anders kan beginnen. Enkel questie dat iemand het heft in handen neemt en deadlines neer zet.  


xd

Dan ben je beter op je plek bij de genetica minicursus. Het stuk over het centrale dogma is in ieder geval al af. Hoe het er met de rest voor staat weet ik zo snel niet.

wat hebben deze onderwerpen dan te maken met de erfelijkheidsleer ? Genetica behandelt meer de kruisingen (Mendel) en de populatiegenetica.

Berichten: 590

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Kortom, er moet een nieuwe cursus moleculaire biologie worden gemaakt!

Berichten: 704

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Kortom, er moet een nieuwe cursus moleculaire biologie worden gemaakt!

of je wilt het de moleculaire genetica noemen en de erfelijkheidsleer de klassieke genetica :)


en daarnaast zijn er ook nog de klinische genetica (oa koppelingsonderzoek) en de genomics,transcriptomics en de proteomics.

Berichten: 590

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

de -omicsen gaan wel iets te ver denk ik, het niveau moet niet boven VWO-niveau uitkomen en e.e.a. moet natuurlijk wel zo worden uitgelegd dat ook een havo'er het kan volgen. Blijkbaar past DNA in ieder vakgebied :wink:


Zeg Dino, kun je je stuk naar mij mailen, dan kan ik er eens naar kijken, dan kunnen we er gaandeweg wel een goed verhaal van maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Archeopteryx schreef:de -omicsen gaan wel iets te ver denk ik, het niveau moet niet boven VWO-niveau uitkomen en e.e.a. moet natuurlijk wel zo worden uitgelegd dat ook een havo'er het kan volgen. Blijkbaar past DNA in ieder vakgebied :wink:  


Zeg Dino, kun je je stuk naar mij mailen, dan kan ik er eens naar kijken, dan kunnen we er gaandeweg wel een goed verhaal van maken.

De -omicsen zouden eigenlijk wel vermeld moeten worden aangezien dat de toekomst is van zowel toegepast als fundamenteel onderzoek in de biologie en microbiologie. Misschien een minicursus "-Omics?"


Deze minicursus richt zich alleen op biotechnologie en microbiologie en niet op genetica an sich.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer