Springen naar inhoud

Wiel dat rolt zonder glijden


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Bert159

    Bert159


  • >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2008 - 09:48

Het is niet zo'n moeilijke vraag hoor, gewoon even voor de zekerheid: bij een theoretisch wiel dat rolt zonder slippen "gaat de snelheid altijd door de top", maar in de top zelf... wat doet de snelheid daar?

Ik dacht: tan(v)=sin(a)/(1-cos(a)) (v=hoek van de snelheidsvector en a= hoek tussen het punt op het wiel-middelpunt-punt waar het wiel de grond raakt)

en dus in de top: a=Pi en dan wordt tan(v)=0 dus v=0


is er iemand die me kan helpen door dit te bevestigen (of verbeteren)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

bibliotheek357

    bibliotheek357


  • >250 berichten
  • 310 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2008 - 10:02

ik weet niet hoe ik de formule moet bepalen, maar ik weet wel dat v=0 in de top niet kan. De snelheid is aan de top juist maximaal, en als hij de grond raakt is hij op dat ogenblik v=0
Niet weten is geen schande, niet willen weten wťl, en persť beter willen weten ook!
(quotatie van Jan van de Velde)

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 januari 2008 - 10:10

De snelheid in de top is precies 2 keer zo groot als de snelheid van het wiel. Omdat het toppunt precies 2 keer zo hoog ligt als de as, gerelateerd aan het contactpunt wiel-bodem.

#4

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2008 - 10:12

ik weet niet hoe ik de formule moet bepalen, maar ik weet wel dat v=0 in de top niet kan. De snelheid is aan de top juist maximaal, en als hij de grond raakt is hij op dat ogenblik v=0

Correct.
Het punt onderaan is het ogenblikkelijk rotatiecentrum. De snelheid is daar 0m/s .
Voor de snelheid bovenaan te kennen moet je de snelheid van het middelpunt vermenigvuldigen met 2.

Formule: LaTeX

Extra info: http://www.pih.be/op...mechanismen.pdf

EDIT: klazon was blijkbaar voor mij.

Veranderd door Ruben01, 29 januari 2008 - 10:13

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#5

Bert159

    Bert159


  • >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2008 - 13:21

OK, was misschien niet helemaal goed gekozen die v, maar die v stond voor de hoek van de snelheidsvector met de x-as

Ik weet dat de snelheid w*AP is met A het punt waarin je de snelheid wilt berkenen en P het onderste punt





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures