Wiel dat rolt zonder glijden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 130

Wiel dat rolt zonder glijden

Het is niet zo'n moeilijke vraag hoor, gewoon even voor de zekerheid: bij een theoretisch wiel dat rolt zonder slippen "gaat de snelheid altijd door de top", maar in de top zelf... wat doet de snelheid daar?

Ik dacht: tan(v)=sin(a)/(1-cos(a)) (v=hoek van de snelheidsvector en a= hoek tussen het punt op het wiel-middelpunt-punt waar het wiel de grond raakt)

en dus in de top: a=Pi en dan wordt tan(v)=0 dus v=0

is er iemand die me kan helpen door dit te bevestigen (of verbeteren)?

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Wiel dat rolt zonder glijden

ik weet niet hoe ik de formule moet bepalen, maar ik weet wel dat v=0 in de top niet kan. De snelheid is aan de top juist maximaal, en als hij de grond raakt is hij op dat ogenblik v=0
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wiel dat rolt zonder glijden

De snelheid in de top is precies 2 keer zo groot als de snelheid van het wiel. Omdat het toppunt precies 2 keer zo hoog ligt als de as, gerelateerd aan het contactpunt wiel-bodem.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wiel dat rolt zonder glijden

ik weet niet hoe ik de formule moet bepalen, maar ik weet wel dat v=0 in de top niet kan. De snelheid is aan de top juist maximaal, en als hij de grond raakt is hij op dat ogenblik v=0
Correct.

Het punt onderaan is het ogenblikkelijk rotatiecentrum. De snelheid is daar 0m/s .

Voor de snelheid bovenaan te kennen moet je de snelheid van het middelpunt vermenigvuldigen met 2.

Formule:
\( v=\omega \cdot R \)
Extra info: http://www.pih.be/opleiding/ipo/vakken/fle...mechanismen.pdf

EDIT: klazon was blijkbaar voor mij.

Berichten: 130

Re: Wiel dat rolt zonder glijden

OK, was misschien niet helemaal goed gekozen die v, maar die v stond voor de hoek van de snelheidsvector met de x-as

Ik weet dat de snelheid w*AP is met A het punt waarin je de snelheid wilt berkenen en P het onderste punt

Reageer