Mazelenparty's en antivax

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Mazelenparty's en antivax

Om de zoveel tijd duikt hier of daar weer een nieuwsbericht op over mazelenparty's. Ouders brengen kinderen bij mekaar om ze een dergelijke ziekte te laten oplopen. Het idee erachter is dat het beter zou zijn voor het immuunsysteem de ziekte te bestrijden (men gaat zelfs zo ver om te zeggen dat kinderen die ziek geweest zijn er beter van worden). Dergelijke ideeën krijgen brede steun in de antivaccinatiegroepen die her en der actie voeren, maar wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt hier volledig.

Sommigen stellen dit gelijk aan slagen en verwondingen. Nu vraag ik me af wat de Nederlandse en Belgische wetten hierover te zeggen hebben. Kwalificeert dit als kindermishandeling? Wie draagt de verantwoordelijkheid?

Merk op dat waar antivaccinatie veel weerklank vindt, de zgn. kudde-immuniteit wordt doorbroken. Daardoor lopen niet alleen de kinderen gevaar, maar ook de zwakkere mensen in hun omgeving.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Mazelenparty's en antivax

Ik kan dat nu zo gauw niet opzoeken en het is ook niet direct mijn ding, maar als ouder heb je ten eerste een bepaalde verantwoordelijkheid voor het welzijn van je kind. Het zou me niets verbazen als daar iets over vastgelegd staat in de wet. Ik zou haast zeggen het burgerlijk wetboek, maar da's nogal een dikke pil :D

Je zou eens op www.wetten.nl (of de Belgische equivalent daarvan - enig idee waar dat is?) kunnen zoeken op

ouderschap*

verzorger

voogdij

en dat soort termen. Dan kom je hopelijk wat meer tegen wat je betere trefwoorden geeft.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Mazelenparty's en antivax

Ik denk dat je het hiet over het Belgisch Staatsblad hebt

ik ga je maar direct waarschuwen over het feit dat de site op zich niet zo denderend is :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer