[natuurkunde] energiebehoud

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

[natuurkunde] energiebehoud

Het gaat om onderstaand vraagstuk:

Afbeelding

Ik wou het doen met deze vergelijking:
\(\frac{1}{2}.I.\omega^2=\frac{1}{1}.m.g.L+m.g.L\)
Deze vergelijking klopt volgens mij wel, maar hoe bepaal ik dan nu het traagheidsmoment? Ik dacht omdat er in de opgave staat dat de staafjes heel dun zijn, dat de staaf die bij de draaias zit geen traagheidsmoment heeft. De staaf die loodrecht op de as staat heeft traagheidsmoment
\(\frac{1}{3}.m.L^2\)
. Maar wat is nu het traagheidsmoment van de laatste staaf dan? Ik dacht dit met de 'parallel-axis theorem' te doen, maar de staven zijn niet parallel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] energiebehoud

Aangezien alle punten van die staaf evenver verwijderd zijn van de draaiingsas kun je daarvoor prima het traagheidsmoment van een puntmassa toepassen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 200

Re: [natuurkunde] energiebehoud

Dan zou er dus voor die staaf nog bijkomen: I = m.L2. Maar is dat niet raar dan? Want waarom kan ik dan bij de staaf die loodrecht op de draaiingsas staat, ook niet gewoon zeggen dat die een puntmassa is?

Ik kan me wel voorstellen dat er hetzelfde antwoord uitkomt voor die staaf die parallel staat aan de draaiingsas, want I =
\(\int r^2dm\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] energiebehoud

Want waarom kan ik dan bij de staaf die loodrecht op de draaiingsas staat, ook niet gewoon zeggen dat die een puntmassa is?
Omdat de afzonderlijke massaelementen van die staaf niet op gelijke afstand van de draaiïngsas liggen.

Berichten: 200

Re: [natuurkunde] energiebehoud

Omdat de afzonderlijke massaelementen van die staaf niet op gelijke afstand van de draaiïngsas liggen.


ja.. heb je gelijk in, maar ik dacht dus van: Stel je hebt die staaf met lengte L, dat zijn zwaartepunt dan op een half L ligt en dat I dus gelijk is aan (1/2 L)2.m . Maar dat is dus niet zo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] energiebehoud

Nee dat is niet zo. Een massaelement dat op het einde van de staaf ligt heeft een 2 keer zo grote snelheid als een vergelijkbaar massaelement dat halverwege ligt. De kinetische energie van dat element op het einde is dus 4 keer zo groot. Omdat de kinetische energie kwadratisch toeneemt met de snelheid, en dus met de afstand tot de draaias, kun je niet zomaar aannemen dat de totale massa in het (statisch) zwaartepunt samengebald is.

Berichten: 200

Re: [natuurkunde] energiebehoud

Bedankt, ik snap het

Reageer