temperatuur

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

temperatuur

wat is de definitie van temperatuur? Ik bedoel een exacte definitie. Er is een relatie tussen temperatuur en warmete. als het fout is, leg het uit.

alvast bedank

Berichten: 46

Re: temperatuur


Berichten: 3

Re: temperatuur

ik had de volgende problem bedacht. temperatuur wordt hoger als de atomen harder gaan trillen. dat is de definitie.

maar we hebben geleerd dat in het begin van de heelaal een hoge temperatuur heerste. In dat tijd, zijn er niet eens protonen of neutronen. dus ook geen atomen. Als er geen atomen bestaan, is er nog sprake van temperatuur? Als er geen sprake is van temperatuur, hoe kan het nou dat het heelaal in het begin erg heet was.

uitleg?

Berichten: 31

Re: temperatuur

Misschien moeten we dan de definitie van temperatuur aanpassen naar het trillen van "elementaire deeltjes" in plaats van atomen. Volgens wikipedia had het heelal een temperatuur van 10 miljard Kelvin 1 seconde na de oerknal.

Re: temperatuur

Volgens mij is het harder trillen van de deeltjes een gevolg van een hogere temperatuur en niet de oorzaak

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: temperatuur

Volgens mij is het harder trillen van de deeltjes een gevolg van een hogere temperatuur en niet de oorzaak
harder trillen van deeltjes = hogere temperatuur !

Heeft niets met oorzaak en gevolg te maken, het is gewoon hetzelfde. Temperatuur is de hevigheid waarmee deeltjes trillen
Jan Vonk

Berichten: 3

Re: temperatuur

als er geen deeltjes zijn, dan kan je ook niet spreken van temperatuur. dan moeten we temperatuur opnieuw definieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: temperatuur

verband tussen warmte en temperatuur: warmte is de energiestroom die bestaat tussen 2 lichamen op een verschillende temperatuur.

Reageer