Controleren van nieuwe bestanden op server

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Controleren van nieuwe bestanden op server

Ik zou graag een functie schrijven die kan controleren wanneer er een bestand geupload is op een server.

De bestanden worden in een bepaalde map gezet die gekozen worden door de persoon die het bestand gaat uploaden.

Ik zou graag willen dat er automatisch bijvoorbeeld elke 6 uur eens een controle gebeurd die kijkt over er nieuwe bestanden zijn.

Die gegevens zouden dan moeten worden opgeslagen en indien mogelijk doorgestuurd worden naar een topic op een forum waar dan weergegeven wordt in welke map er iets geupload is.

Ik zou later eventueel een functie in de uploader willen inbouwen die verplicht dat de mensen een kleine beschrijving geven van het bestand en dat dan eventueel die gegevens mij op het forum komen.

Is dat mogelijk wat ik hierboven vraag ?

Hoe moet je zoiets aanpakken ?

Kan iemand mij daarvoor helpen, ik heb niet zoveel ervaring met de zaken dus graag bij het begin beginnen :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Controleren van nieuwe bestanden op server

Ik heb niet zoveel ervaring met de zaken dus graag bij het begin beginnen :D .
Daar ligt wel het grootste probleem denk ik. Het is moeilijk om je uit te leggen hoe je dit moet maken (het is niet uit te leggen in de zin van, klik hier en dan eens daar). Wil je dit systeempje maken dan moet je toch eerst wat basiskennis hebben, eenmaal je die hebt zou wat je vraagt geen probleem mogen zijn, enkel is die basis vrij groot om in een forum post uit te leggen.

Ik kan je wel op weg helpen:

Je hebt nodig:

- Een stukje code die kijkt welke bestanden in een bepaalde directory staan

- Een database om de namen van oude bestanden te onthouden (kan desnoods ook in een XML bestand)

- Een stukje code die de huidige bestanden vergelijkt me de oude bestanden in de database

En dmv PHP dit posten op een forum lijkt me zelf nog iets lastiger (ik heb niet zo direct een idee hoe te starten, maar er moet ook hopen uitleg over te vinden zijn vermoed ik).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Controleren van nieuwe bestanden op server

Voor het laten posten op het forum kun je wel een PHP functie schrijven waarmee je een bot-user een topic met voorgeschreven inhoud laat posten. Dat kun je grotendeels wel aflezen uit de bestaande code van posting.php denk ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Controleren van nieuwe bestanden op server

Is het mogelijk om in php een taak te laten uitvoeren om de 6 uur? zonder input van een sitebezoeker?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Controleren van nieuwe bestanden op server

Niet alleen met PHP, maar wel als je die iedere 6 uur door een cronjob aanroept. Zo laat ik ook middels cronjob ieder nacht een PHP script aanroepen die een sqldump uitvoert: ofwel een backup maakt en die naar mij zend. Cronjobs zitten redelijk simpel in elkaar: je geeft in wat menu'tjes (of middels code, maar da's weer wat ingewikkelder) aan welke dagen/tijden je het wil laten uitvoeren en vervolgens vul je een kleine coderegel in. Bij het aanroepen van een PHP is dat:

Code: Selecteer alles

/usr/bin/php LOCATIE-VAN-JE-PHPBESTAND
Het eerste is om te vertellen dat het om een PHP script gaat, het tweede spreekt voor zich. Daarbij moet je overigens geen URL ingeven, maar de locatie vanaf de root van je server. Dus bijvoorbeeld /home/gebruikersnaam/map/bestand.php

Dat mag best in de public_html, al zou ik dat zoveel mogelijk vermijden als het bestand wachtwoorden gaat invullen en dergelijke.

Heb je zelf bij je host geen beschikking over cron, dan is Webcron wellicht een mogelijkheid. Heb er zelf geen ervaring mee, maar schijnt best goed te werken. In dat geval moet het bewuste PHP bestand wel in je public_html staan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Controleren van nieuwe bestanden op server

Heb je zelf bij je host geen beschikking over cron, dan is Webcron wellicht een mogelijkheid. Heb er zelf geen ervaring mee, maar schijnt best goed te werken. In dat geval moet het bewuste PHP bestand wel in je public_html staan.


Deze kende ik nog niet :D Ik heb jammer genoeg geen crontabs op mijn hosting dus kan ooit mss van pas komen :D

Reageer