(Poly)acrylaten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

(Poly)acrylaten

Hallo,

ik ben op zoek naar algemene informatie over acrylaten en/of polyacrylaten ik heb al veel gezocht op Google maar kan helaas niets of nauwelijks goede en bruikbare informatie vinden.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: (Poly)acrylaten

Zoek maar op acrylzuur dan vind je aanzienlijk meer!

Re: (Poly)acrylaten

Een acrylaat is een synthetisch polymeer, een ester (= een organische verbinding die ontstaat door reactie van een zuur met een alcohol) van acrylzuur. Door hun heldere doorzichtigheid en hun goede doorlaatbaarheid voor ultraviolet licht zijn ze een goede vervanging voor glas, bijv. in vliegtuigen.

Een polyacrylaat is een verbinding van 2 of meer acrylaten.

Op deze site staat informatie over polymethylmethacrylaat, onderverdeeld in een zeer klein chemisch gedeelte maar des te meer technische toepassingen.

http://www.prodeco.nl/2002/acrylaatinforma...ylaat_index.htm

Verder had ik zelf ook een vraag i.v.m. een polyacrylaat.

Ik zou iets meer willen weten over de eigenschappen van het superabsorberende natriumpolyacrylaat, beter bekent als superabsorber.

Dit polymeer vormt holten met semi-permeabele wanden. Door osmose vindt er vloeistofverplaatsing tegen het concentratieverval in plaats totdat er evenwicht wordt bereikt. De oplossingen aan beide zijden van het membraan hebben dezelfde osmotische waarde gekregen.

Indien men dit zelf wil zien:

Doe natriumpolyacrylaat, dat de vorm heeft van witte korrels die erg veel weghebben van suiker, in een bekerglas.

Giet een vloeistof bij de korrels en meng ze goed onder elkaar.

Wanneer de korrels de vloeistof beginnen op te nemen, wordt het een gelei. Verwarmt men deze gelei, dan wordt deze herleid tot de korrelvorm, doch de vloeistof is nu verdampt.

Ik ben bekend met het feit dat natriumpolyacrylaat o.a. water en frisdrank absorbeert, en dat het niet lukt met azijn. Is er iemand in staat om mijn lijstjes 'wel' en 'niet' aan te vullen. In het bijzonder vraag ik me af of ook benzine geabsorbeerd wordt door deze stof.

Berichten: 4

Re: (Poly)acrylaten

Op jou vraag kan ik helaas geen antwoord geven wel wil ik je graag bedanken voor de website het is een goede site waarop bruikbare informatie staat voor me

Re: (Poly)acrylaten

even een correctie:

Een acrylaat is geen polymeer maar een monomeer;

C=C-C(X)=O --> acrylaat

(voor x een willekeurig hallogeen)

Van een monomeer kan een polymeer gemaakt worden dus ook van acrylaat, dit geeft dan polyacrylaat.

Polyacrylaat is dus een polymeer, deze bestaat NIET uit tenminste 2 acrylaten.

Oligomeren worden in principe op de zelfde manier opgebouwd als polymeren. Oligomeren hebben echter een molecuulgewicht in de honderden, het molecuulgewicht van polymeren is in de duizenden en groter. De exacte scheiding tussen beide heb ik helaas niet kunnen achterhalen voor je.

Op deze link kan je meer te weten komen over polymeren:

http://www.pslc.ws/mactest/index.htm

Hier staan wat stukjes over polyacrylaten (misschien een beetje moeilijk voor je):

http://www.pslc.ws/macrog/acrylate.htm

Re: (Poly)acrylaten

De uitleg die ik heb gegeven, komt van mijn leerkracht chemie, dus oftewel is hij niet erg capabel, oftewel heb jij je informatie uit een verkeerde bron.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: (Poly)acrylaten

De uitleg die ik heb gegeven, komt van mijn leerkracht chemie, dus oftewel is hij niet erg capabel, oftewel heb jij je informatie uit een verkeerde bron.
Waarschijnlijk is je docent ook een mens, dus zal ze wel eens fouten maken, dat wil niet zeggen dat ze niet capabel is.

Waarom zou acrylzuur niet kunnen polymeriseren tot polyacrylzuur? Dus een polyacrylaat met maar één acrylaat?

Berichten: 4

Re: (Poly)acrylaten

Ja het is best mogelijk om een polyacrylaat te maken die maar 1 soort monomeer heeft

Re: (Poly)acrylaten

Ik bedoel ook niet specifiek 2 dezelfde of 2 verschillende. Ik doel op het feit dat het een oligomeer is een geen polymeer wanneer het molecuulgewicht in de honderden loopt i.p.v. duizenden.

Bron: encyclopedia of chemical physics and physical chemistry

Reageer