Hoe werkt dit ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Berichten: 379

Re: Hoe werkt dit ?

Wat ik denk te weten is dat de magneten een magnetisch veld opwekken dat door het glas gaat en de draad magetiseerd maar hoe komt het dan dat de kaart blijft zweven in plaats van naar de draad aangetrokken te worden. Mischien omdat de polen in de kaart omgekeerd zijn ?

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hoe werkt dit ?

De polen zullen juist hetzelfde zijn, maar ik denk dat je dat wel bedoeld.

De magneten op de grond met zuidpool omhoog en de neodynes met zuidpool omlaag.

Het zweven is niet zo gek, maar hoe blijft ie stabiel in het midden hangen in plaats van tegen de zijkant aan?

En heeft het aluminiumfolie er iets mee te maken?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe werkt dit ?

Dalton schreef:Het zweven is niet zo gek, maar hoe blijft ie stabiel in het midden hangen in plaats van tegen de zijkant aan?

En heeft het aluminiumfolie er iets mee te maken?


Volgens mij komt dat door die 'torus' die hij daar in legt. De magnetische veldlijnen zullen dan lijken op zeg maar een fontein waar je ook mooi een balletje op kan leggen zonder het eruit valt.

Berichten: 12.262

Re: Hoe werkt dit ?

Zou dit echt zijn?

Iets magnetisch laten leviteren is heel tricky, en het kan sowieso niet met slechts 'gewone' magneten. De afstoting tussen de magneten is wel voldoende om de kaart daar op zn hoogte te houden, maar ik vraag me echt af wat nou voorkomt dat het ding ofwel naar de zijkant schiet, ofwel zichzelf gewoon omkeert en naar beneden klettert.

Dit soort demonstraties heb ik wel vaker gezien, maar het vereist normaliter wel een fikse plak diamagnetisch materiaal, en dan nog is het gebied waarin iets blijft 'zweven' behoorlijk klein.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoe werkt dit ?

Als dit echt is, en daar ziet het eerlijk gezegd best naar uit, dan moet dit iets te maken hebben met veranderende magnetische velden door beweging van de kaart, die in de koperdraad en de aluniumfolie elektrische stromen opwekken, die dan weer magnetische velden veroorzaken om die verandering tegen te gaan.

Maar het gaat me even te ver om te proberen het krachtenschema te schetsen bij een of andere verandering. Zo goed is mijn kennis van magnetisme helaas weer niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 379

Re: Hoe werkt dit ?

Er is wel iets dat ik hieraan niet begrijp , hoe kunnen zo,n kleine magneetjes zo iets dergelijks doen.

Jan waar jij het over had is dit niet de wet van Lenz ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoe werkt dit ?

Neodymium magneten zijn heel sterk

http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium_magnet
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 379

Re: Hoe werkt dit ?

Bedankt

Berichten: 12.262

Re: Hoe werkt dit ?

Die magneetjes zijn zonder meer sterk genoeg om die kaart op te tillen, daar twijfel ik geen moment aan.

Alleen vraag ik me af wat hem nou op zn plaats houdt. Dit soort constructies zijn normaliter niet stabiel, de kaart vliegt ofwel zijwaarts, of draait zich om en vliegt tegen de magneet op de bodem aan. Als je de video zo ziet lijkt het alsof iets de kaart naar het midden trekt, je ziet hem ahw een beetje oscilleren rond het middelpunt na het loslaten.

Het zou nog wel iets te doen kunnen hebben met bijv wervelstromen in het alufolie en/of die koperen spiraal (beide verdomd goede geleiders, al is die spiraal niet echt 'dicht' door een gammel contactpunt, dat zou je kunnen solderen oid). Misschien maar eens een setje magneetjes regelen om het te proberen? :D
Victory through technology

Reageer