Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Radiogolven

• Log in om te kunnen reageren

temp_tsun

temp_tsun

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2008 - 17:15

Ik snap iets niet over radiogolven. Volgens mij kun je als het goed is ook "antigolven" opwekken, net als bij geluid dat je anti-geluid kunt opwekken om het geluid uit te zetten.

Kan iemand verifieren of mijn beredenering klopt, dus kan je anti-golven maken die de radiogolven opheffen?
"In klaslokalen leer je het minst." - Onbekend

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2008 - 21:28

Het kan. Dit is een verschijnsel dat bekend staat als interferentie van golven. Een radio geplaatst naast ander elektrisch apparatuur kan daardoor ruizen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2008 - 11:59

Ik weet niet of het praktisch mogelijk is, maar in theorie moet het in elk geval kunnen denk ik. Een voorwaarde is wel dat je twee golven een constant verband hebben tussen hun fasen, men zegt dat beide bronnen coherent moeten zijn. Zodanig dat ze kunnen interfereren met elkaar.

temp_tsun

temp_tsun

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2008 - 17:15

Weet u ook misschien, waarom als ik bijv. golven van verschillende frequenties neem, dat ze dan elkaar niet intefereren?
"In klaslokalen leer je het minst." - Onbekend

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2008 - 17:58

Golven met verschillende frequentie interfereren wel. Deze geven aanleiding tot zwevingen:

http://fys.kuleuven..../zwevingen.html.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures