Hall generatoren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Hall generatoren

Ok, ik heb dus wat problemen om dit principe te vatten..

Een hall element bestaat dus uit een dun metalen plaatje dat in langsrichting door een stroom I doorlopen wordt. Brengt men het plaatje in een magnetisch veld met inductie B, waarvan de richting loodrecht staat op het vlak van het plaatje, dan onstaat er in dwarsrichting een hallspanning.

Als ik dit dus begrijp, gaan onder invloed van het magnetisch veld de ladingsdragers (ladingdragers = + ja toch?) en met behulp van de lorentz kracht naar 1 kant het plaatje waardoor de +'en aan 1 kant komen te liggen en de -'en aan de andere kant. Hierdoor onstaat dus een hallspanning?

Heb ik het goed hier, of zit ik er totaal naast? Als het dit laatste is kun je me dan misschien wat meer uitleg geven?

Dank bij voorbaat,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Hall generatoren

[attachment=1239:scan0017.jpg]

In een Hall effect meter loopt een stroom I in een elektrische geleider met een kleine rechthoekige doorsnede. ( zie de figuur).

De stroom van links naar rechts correspondeerd met een beweging van vrije elektronen van rechts naar links met een gemiddelde driftsnelheid v.

De geleider is geplaatst in een homogeen magnetisch veld met inductie B.

De vrije elektronen ondervinden een lorenzkracht met grootte:
\(\vec{F_{L}}=-e.\vec{v}\times \vec{B}\)
welke er verantwoordelijk voor is dat de vrije elektronen naar de kant P worden gedreven. ( zie figuur).

Naarmate meer elektronen naar kant P worden gedreven, zal de elektrische veldsterkte over het geleidende blok toenemen, en op een gegeven moment wordt de elektrische kracht op het vrije elektron even groot als de lorenzkracht op het vrije elektron, en dan houdt de ladingscheiding op. Er geldt dan:
\(-e.\vec{E}=e.\vec{v} \times \vec{B} \)
Ofwel:
\(\vec{E}=\vec{v} \times \vec{B}\)
Als L nu de afstand is tussen de kanten P en Q ( zie figuur) , dan is het spanningsverschil tussen de kanten P en Q gelijk aan E .L =v.B.L

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Hall generatoren

ok bedankt voor het duidelijke antwoordt aadkr! :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer