[natuurkunde] inductie vs. mag. veldsterkte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[natuurkunde] inductie vs. mag. veldsterkte

Hey,

kan er mij iemand uitleggen wat het verschil is tussen de magnetische inductie B, en de magnetische veldsterkte H ??

ik geraak er niet aan uit.. :s

thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] inductie vs. mag. veldsterkte

Als Engels geen probleem is, heb je misschien hier iets aan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [natuurkunde] inductie vs. mag. veldsterkte

ah owkay thx, engelse versie, tuurlijk dat ik daar niet naar gekeken heb :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [natuurkunde] inductie vs. mag. veldsterkte

Het verband tussen B en H wordt gegeven door:

B = mu * H

Het is belangrijk hierbij op te merken dat er tussen B en H geen lineair verband is. mu is met name niet constant.

http://peswiki.com/images/8/83/Ppfigure6.gif

In bovenstaande afbeelding zie je het niet lineaire verband. Wanneer je voor een ongemagnetiseerd materiaal de H doet toenemen volg je de curve die vertrekt vanuit de oorsprong. Naarmate je H meer laat stijgen zal het magnetisch veld minder toenemen, dit komt door de magnetische verzadiging van het materiaal. Wanneer je H opnieuw laat dalen volg je de linkse curve en zie je dat bij een H 0 het magnetisch veld niet nul is. Het materiaal is nu gemagnetiseerd.

Reageer