Mensen hebben leren op twee poten lopen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 373

Mensen hebben leren op twee poten lopen

Bij sommige zinnen heb je een hulpwerkwoord dat dezelde functie heeft als een voltooid deelwoord maar niet op die manier wordt geschreven.

Bijvoorbeeld, "we hebben geleerd te lezen" --> "wij hebben leren lezen".

Mag zo'n constructie ook worden toegepast op een zin waarbij het hoofdwerkwoord uit meer woorden bestaat? "Mensen hebben door de jaren heen geleerd op twee poten te lopen" --> "Mensen hebben door de jaren heen leren op twee poten lopen"?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Nee, dit is incorrect.

Vergelijk maar met:

wij hebben geleerd boeken te lezen

wij hebben boeken leren lezen

en dus niet:

wij hebben leren boeken lezen
Raga

Berichten: 373

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Ohja :D stom van mij om daar niet aan te denken. :D

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Erik, zou je "poten" kunnen vervangen door "benen"? Als je goed nederlands wil spreken of schrijven moet je wel de juiste woorden gebruiken, vind je niet?

(Misschien heb je vaak moeten horen "haal je poten van de tafel? :D ".)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Nou Kiwiwoman, de tijd dat mensen hebben geleerd op twee poten te lopen, was nog de tijd van homo erectus. Er was dus nog geen sprake van de moderne mens, dus ook niet van benen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 866

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Raga schreef:Vergelijk maar met:

wij hebben geleerd boeken te lezen

wij hebben boeken leren lezen

en dus niet:

wij hebben leren boeken lezen
Als Vlaamse Belg zal ik wel een enigszins ander taalgevoel hebben dan Nederlanders en daarom deze vraag:

mag ik schrijven : We hebben leren (brood) bakken op school?

Maar naar analogie met "wij hebben leren boeken lezen" zou dat dus niet correct zijn

Of snap ik de regel niet?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Dit is wel een leuk artikel hierover

http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/37/#1

(Met name het onderste kopje)
Raga

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Stephaan schreef:Als Vlaamse Belg zal ik wel een enigszins ander taalgevoel hebben dan Nederlanders en daarom deze vraag:

mag ik schrijven : We hebben leren (brood) bakken op school?

Maar naar analogie met "wij hebben leren boeken lezen" zou dat dus niet correct zijn

Of snap ik de regel niet?
Mijn taalgevoel (en dat wordt gesteund door de regels) zegt dat de zin incorrect is, omdat je de werkwoordelijke eindgroep breekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Erik Leppen schreef:Bij sommige zinnen heb je een hulpwerkwoord dat dezelde functie heeft als een voltooid deelwoord maar niet op die manier wordt geschreven.

Bijvoorbeeld, "we hebben geleerd te lezen" --> "wij hebben leren lezen".

Mag zo'n constructie ook worden toegepast op een zin waarbij het hoofdwerkwoord uit meer woorden bestaat? "Mensen hebben door de jaren heen geleerd op twee poten te lopen" --> "Mensen hebben door de jaren heen leren op twee poten lopen"?
In mijn optiek is het in ieder geval correct als je zegt: Mensen hebben door de jaren heen op twee poten leren lopen.
Mijn taalgevoel (en dat wordt gesteund door de regels) zegt dat de zin incorrect is, omdat je de werkwoordelijke eindgroep breekt.
Dat snap ik, maar waarom zegt mijn taalgevoel dan dat "Mensen hebben door de jaren heen op twee poten lopen leren" niet correct is. Er is hier overigens ook niet sprake van een deelwoord en twee hulpwerkwoorden. Welke regels bedoel je?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Veertje schreef:In mijn optiek is het in ieder geval correct als je zegt: Mensen hebben door de jaren heen op twee poten leren lopen.

Dat snap ik, maar waarom zegt mijn taalgevoel dan dat "Mensen hebben door de jaren heen op twee poten lopen leren" niet correct is. Er is hier overigens ook niet sprake van een deelwoord en twee hulpwerkwoorden. Welke regels bedoel je?
Misschien was ik onduidelijk. Ik denk ook dat de zin die jij als correct aanhaalt, de juiste is. Ik bedoelde dat de hulpwerkwoorden uit elkaar halen (dus: "mensen hebben leren op twee poten lopen") niet gebruikelijk is.

"Mensen hebben op twee poten lopen leren" lijkt me inderdaad ook niet goed (tenzij bedoeld wordt dat mensen rondliepen op twee poten en hierbij een en ander leerden :D ).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Het is een oud topic, maar ik las dit toevallig en wilde iets verduidelijken:
Stephaan schreef:Als Vlaamse Belg zal ik wel een enigszins ander taalgevoel hebben dan Nederlanders en daarom deze vraag:

mag ik schrijven : We hebben leren (brood) bakken op school?

Maar naar analogie met "wij hebben leren boeken lezen" zou dat dus niet correct zijn
Mijn taalgevoel (en dat wordt gesteund door de regels) zegt dat de zin incorrect is, omdat je de werkwoordelijke eindgroep breekt.
"wij hebben leren boeken lezen" is fout, dat moet zijn "wij hebben boeken leren lezen"

Voor mijn gevoel is er (dus) ook niets mis met "wij hebben leren bakken", net zoals er niets mis is met "wij hebben leren lezen".

Je moet echter oppassen wanneer je "brood" gaat invoegen. In dat geval komt het, net als 'boeken', ervóor: "wij hebben brood leren bakken".

Stephaan plaatste "brood" tussen haakjes, daarom wilde ik het even verduidelijken: wanneer je brood weglaat is het correct, wanneer je brood toevoegt moet het vóor "leren".

Conclusie: het moet zijn "We hebben (brood) leren bakken op school"

Verborgen inhoud
Ik was eventjes in de veronderstelling dat "broodbakken" een werkwoord is, en in dat geval zou "wij hebben leren broodbakken" correct zijn. "broodbakken" is echter geen werkwoord (waarschijnlijk was mijn intuïtie in de war met "broodbakker" hetgeen wel een woord is. Toen vertelde ik tegen mijn intuitie dat "boekenlezer" ook een woord is, en dat hij/zij dus de verkeerde conclusie had getrokken).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Het lijkt mij dat dit ook met de tijd te maken heeft:

het is: "we hebben (gisteren) leren bakken"

maar: "we gaan (morgen) bakken leren" is naar mijn gevoel even juist als: "we gaan (morgen) leren bakken"
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

maar: "we gaan (morgen) bakken leren"
Dit is voor mijn gevoel ontzettend lelijk. Jij hebt dus ook geen problemen met "we gaan bakken leren"?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

Dit is voor mijn gevoel ontzettend lelijk. Jij hebt dus ook geen problemen met "we gaan bakken leren"?


Dit doet ook mij pijn aan de oren. Voor mij is dit een Amsterdamse zin, namelijk dat wij moppen (= bakken) gaan leren om die te kunnen navertellen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mensen hebben leren op twee poten lopen

@Phys: wat jij nu schrijft is wat ik bedoelde hoor. Of heeft één van ons twee iets over het hoofd gezien?

Reageer