[aardrijkskunde] de omlooptijd van een planeet om de zon berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 14

[aardrijkskunde] de omlooptijd van een planeet om de zon berekenen

Ik moet de omlooptijd van de planeet Mars om de zon (in dagen) berekenen.

Ik heb de volgende gegevens, ik heb ze wel niet allemaal nodig : gemiddelde afstand tot de zon = 227.9 miljoen km baansnelheid (km/s) = 24.1 excentriciteit = 0.093 diameter= 6786

Ik deed het zo (ik heb alleen de gem. afstand mars-zon en de baansnelheid gebruikt) :

Ik berekende de omtrek van een cirkel, met de gemiddelde afstand tot de zon als straal Omtrek = 1 431 937 932 km



Die omtrek deelde ik door de baansnelheid = 59 416 511.68 sec

deze uitkomst deelde ik ten slotte door 3600 en nog eens door 24 = 687.691 dagen



Maar de (ware) omlooptijd van Mars om de zon is volgens Wikipedia 686.98 dagen



Ik zou graag weten wat ik verkeerd/niet gedaan heb, ik wil zelf wel de oplossing vinden, maar hier zat ik een beetje vast. :D

Ik weet wel dat een planeet geen cirkelvormige baan om de zon maakt, maar ik heb geen gegevens om de omtrek van de ellips te berekenen. Ook dacht ik dat ik de excentriciteit misschien kon gebruiken, maar ik zie niet in hoe dat zal gaan omdat ik geen informatie over de ellipsvormige baan heb.

Heb ik misschien iets over het hoofd gezien ?

In ieder geval alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [aardrijkskunde] de omlooptijd van een planeet om de zon berekenen

Wat heeft dit in vredesnaam nog met aardrijkskunde te maken? Da's pure fysica en wiskunde.

Maar goed, je komt toch gewoon aan een goed antwoord, gezien de significantie van je gegevens?

Over die ellips zou ik me niet druk maken. Het feit alleen al dat je weet dat het een ellips is leidt je naar de conclusie dat die baansnelheid niet een constante 24,1 km/s kán zijn.

Reken voor de grap eens terug vanuit het wikipediagegeven en verder jouw gegevens van baanstraal, en bereken dan eens welke gemiddelde baansnelheid daarbij hoort.

(Overigens, mijn BINAS geeft voor de omlooptijd van Mars 687,0 dagen.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [aardrijkskunde] de omlooptijd van een planeet om de zon berekenen

komt die snelheid dan toevallig in de buurt van:

Verborgen inhoud
http://en.wikipedia.org/wiki/Mars
Avg. orbital speed: 24.077 km/s

Orbital period: 686.971 day
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: [aardrijkskunde] de omlooptijd van een planeet om de zon berekenen

Dankjewel voor je antwoord, Jan !

Dus jij denkt dat mijn antwoord voldoende is? Ik dacht echt dat ik iets was vergeten of zo, want er was ook een tabel met dezelfde info over de aarde, met de omlooptijd al ingevuld, en de omlooptijd die ik daarvoor had gevonden was toch ook niet helemaal gelijk.

Ik heb even terug gerekend: de baansnelheid voor de wikipedia-mars = 24.125 km/s , dus bijna gelijk aan de snelheid die ik had. Dus als de baansnelheid die ik moest gebruiken gewoon afgerond was, dan zou het wel kloppen.

Maar dit is dus toch weer anders dan wat jij hebt, maar dat zal dan waarschijnlijk aan de baanstraal liggen.

Bedankt voor de hulp !

Reageer