Racisme

Moderator: Rhiannon

Berichten: 104

Racisme

Veel mensen (waaronder zeker ikzelf) vinden dat racisme niet kan, maar waar komt het vandaan?

Racisme is mischien wel verklaarbaar.

vb: Verschillende stammen proberen te overleven (natuurlijke drang om te overleven), en beschermen zichzelf tegen dat wat ze niet kennen en dat wat sterker is dan hunzelf.

Twee verschillende rassen komen elkaar tegen, ze zijn vreemd voor elkaar, ze zien er anders uit en geen van beide partijen weet of de andere een bedreiging vormt. Er komen angst gevoelens, alsook twijfelgevoelns, dat verder escaleert tot eventuele haatgevoelens. Heel simpel dus, sommige mensen uiten hun haat tegenover vreemde rassen, gewoon omdat ze het niet kennen. Ik ga hier zeker geen racisme promoten, ik wil gewoon graag weten waar die gevoelens vandaan komen, je haat toch niet zomaar een ander ras?

'Racisme' is dan een natuurlijke eigenschap die eigenlijk volkomen normaal is? (het is niet normaal dat mensen daarom agressief zijn en onderscheid maken, gewoon dat we twijfelgevoelns hebben bij andere rassen.)

Racistisch geweld is dus zeker niet goed te keuren maar vreemde gevoelens hebben bij andere rassen is natuurlijk en verantwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Racisme

Dit lijkt me meer iets voor psychologie en sociologie, gezien je vraag is waar racisme vandaan komt (en niet of het ethisch aanvaardbaar is).

Re: Racisme

Twee verschillende rassen komen elkaar tegen, ze zijn vreemd voor elkaar, ze zien er anders uit en geen van beide partijen weet of de andere een bedreiging vormt. Er komen angst gevoelens, alsook twijfelgevoelns, dat verder escaleert tot eventuele haatgevoelens. Heel simpel dus, sommige mensen uiten hun haat tegenover vreemde rassen, gewoon omdat ze het niet kennen.
Volgens mij zit het anders. Raciale haat ontstaat niet vanzelf uit raciale (of culturele) verschillen per se, maar krijgt alleen vorm als een populatie waarin verschillende rassen (of groepen) in eerste instantie vredig naast elkaar bestaan onder druk van groeiende hulpbronnenschaarste komt te staan. Vanaf dat moment wordt de noodzaak om het eigenbelang te beschermen ten koste van de ander namelijk groter. Om vervolgens snel en efficient grootschalige kampen en samenwerkingsverbanden te vormen neigen leden van eenzelfde groep dan als vanzelf naar elkaar toe.

Er is daarbij maar een klein aanknopingspunt nodig om kampgroepen van elkaar te onderscheiden; ras, cultuur, hoe men een ei eet, wat maar het beste uitkomt. Hieruit ontstaat na de onvermijdelijke aanvaringen en oplopende conflicten een steeds fellere wederzijdse haat totdat de druk op de populatie als geheel weer afneemt of totdat een van de twee kampen is verdreven of uitgeroeid. Kerngedachte: zonder een groeiende schaarste aan hulpbronnen geen rassenhaat.

Berichten: 4.546

Re: Racisme

Nee dat lijkt me niet juist, neem bijv de Europeanen toen die op ontdekkingsreizen gingen. Negers in Afrika, bosbewoners in Zuid-Oost Azië, de Aboriginals, Indianen in Amerika werden allemaal minderwaardig gevonden met o.a slavernij tot gevolg. Dat had niets met een groeiende schaarste aan hulpbronnen te maken, maar met een superioriteitsgevoel.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.286

Re: Racisme

Het komt voor vanuit het denken dat het ene ras beter, volmaakt, slimmer is dan het andere ras.

Zo zijn de Joden vanaf de Middeleeuwen het mikpunt van Racisme. Toen de pest uitbrak in ca. 1349 kregen de Joden de schuld omdat Christenen dachten dat de Joden het water vergiftigden. Duizenden Joden werden toen levend verbrand, opgehangen, neer gehakt, gemarteld en vermoord.

Er zijn rassen die constant dictaors voortbrengen en het land en het volk naar de ondergang sturen. Deze dictators zijn voornamelijk te vinden in het continent Afrika. Momenteel zijn zoveel dictators aan de macht, er is zoveel elende daar. Oorlogen, hongersnood, uitputting van hulpbronnen, volkerenmoord, verkrachtingen, kinderarbeid. Alles waar wij met afschuw naar kijken gebeurd momenteel in Afrika. Tussen 1933-1945 gebeurde het ook in Europa, en later onder het bewind van Stalin. Racisme is op het continent Afrika scheer en inslag. Nu is Kenia aan de beurt om op grote schaal elkaar de hersens in te slaan vanwege stamafkomst. In Congo zijn ruim 5,4 miljoen mensen door de burgeroorlog, ziekte en honger omgekomen.

Racisme komt in elke cultuur, en samenleving voor. Zelfs in Nederland komt het voor. Het is van alle tijden. Het ene ras ziet zichzelf altijd meer dan het andere. Het geeft hen kracht, macht en status.

Re: Racisme

Nee dat lijkt me niet juist, neem bijv de Europeanen toen die op ontdekkingsreizen gingen. Negers in Afrika, bosbewoners in Zuid-Oost Azië, de Aboriginals, Indianen in Amerika werden allemaal minderwaardig gevonden met o.a slavernij tot gevolg. Dat had niets met een groeiende schaarste aan hulpbronnen te maken, maar met een superioriteitsgevoel.
Slavernij heeft meer met machtverhoudingen en handel te maken dan met minderwaardigheidsopvattingen. Een Afrikaans stamhoofd verkocht typisch een deel van zijn volk (of een deel van het veroverde volk van zijn buurman) als slaaf in ruil voor Westerse goederen, of in ruil voor politieke of militaire steun. De slaven werden door hun nieuwe meesters in zoverre als minderwaardig beschouwd omdat ze slaaf waren. Ze waren dus niet slaaf omdat ze minderwaardig zouden zijn, volgens mij. Een subtiel verschil. Er zijn in de geschiedenis ook veel voorbeelden van slaven die ondanks hun slavenstatus hoge posities bekleedden, zelfs legeraanvoerders waren, boekhouders, adviseurs, spionen, bedrijfsleiders, tolken, onderhandelaars, etc. Ik geloof er niets van dat die slaven als minderwaardig werden beschouwd door hun meesters.

Het idee dat een slaaf per se als minderwaardig wordt beschouwd berust op populair (veelal links) misverstand, een gevolg van het feit dat we al zo lang geen slavernij meer kennen denk ik.

Het was volgens mij ook politiek interessant voor slavenhouders om de mythe te verspreiden dat slaven daadwerkelijk minderwaardig waren op het moment dat de slaven gaandeweg meer macht kregen vanwege hun stijgende aantal, of wanneer mensen vraagtekens gingen stellen bij de ethiek van de slavernij an sich. De slavenhouders zelf wisten wel beter, durf ik te stellen.

Het is ook een vorm van moderne neerbuigendheid, vergelijkbaar met de manier waarop werkschuwe leden van de gegoede klasse neerkijken op arbeiders en handelslui. Als men echter een tijd samenwerkt of samenleeft met deze 'lagere klassen' merkt men al heel snel dat er van feitelijk 'minderwaardigheid' geen sprake is. Het is een kwestie van handel (de arbeidsmarkt) en van machtverhoudingen (have's en de have-nots).

Re: Racisme

Racisme komt in elke cultuur, en samenleving voor. Zelfs in Nederland komt het voor. Het is van alle tijden. Het ene ras ziet zichzelf altijd meer dan het andere. Het geeft hen kracht, macht en status.


Nee, volgens mij is het dus andersom. Zij die de kracht, macht en status hebben, vallen op den duur mogelijk ten prooi aan de misvatting dat ze superieur zouden zijn. Dat gevoel kan ook als psychologisch verdedigingmechanisme ontstaan om de nodige onderdrukking en mishandeling van het overheerste 'ras' te rationaliseren of te institutionaliseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Racisme

We noemen het racisme, maar de basis is m.i. de gedachte van een groep. Een van de behoeftes van mensen is om zich aan te sluiten bij een groep, iets dat we allemaal doen. Voorbeeld: je aansluiten bij bv tennissen, je zoekt die partner(s) op die bij je hoort. Om vervolgens een soort bescherming van deze groep toe te passen. Nee, jij hoort er niet bij maar jij wel.

Dit laatste gaat dikwijls op een gepaste verbale/non verbale wijze, zonder al te veel problemen.

Bij macro situaties zijn de groepen groter en dus ook de bijbehorende belangen. Ik kan me dan voorstellen dat er meer 'agressie' nodig is om de groep de groep te laten blijven. Of anders gezegd, een minder vriendelijke afwijzing.

Discriminatie, racisme, religie, politiek enz kunnen onder deze groepsgedachte vallen. Het leert mij dat het probleem door de jaren heen zal blijven bestaan.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Racisme

MRDavidSingh3 schreef:Veel mensen (waaronder zeker ikzelf) vinden dat racisme niet kan, maar waar komt het vandaan?

Racisme is mischien wel verklaarbaar.

vb: Verschillende stammen proberen te overleven (natuurlijke drang om te overleven), en beschermen zichzelf tegen dat wat ze niet kennen en dat wat sterker is dan hunzelf.

Twee verschillende rassen komen elkaar tegen, ze zijn vreemd voor elkaar, ze zien er anders uit en geen van beide partijen weet of de andere een bedreiging vormt. Er komen angst gevoelens, alsook twijfelgevoelns, dat verder escaleert tot eventuele haatgevoelens. Heel simpel dus, sommige mensen uiten hun haat tegenover vreemde rassen, gewoon omdat ze het niet kennen. Ik ga hier zeker geen racisme promoten, ik wil gewoon graag weten waar die gevoelens vandaan komen, je haat toch niet zomaar een ander ras?

'Racisme' is dan een natuurlijke eigenschap die eigenlijk volkomen normaal is? (het is niet normaal dat mensen daarom agressief zijn en onderscheid maken, gewoon dat we twijfelgevoelns hebben bij andere rassen.)

Racistisch geweld is dus zeker niet goed te keuren maar vreemde gevoelens hebben bij andere rassen is natuurlijk en verantwoord.


Ik denk dat racisme een bijprodukt is van evolutie. De eigen genen (eigen soort) willen overleven, andere genen (ander fenotype en/ of genotype ) vormen dus een bedreiging. Eigenlijk hoort racisme zo bezien meer nog bij biologie.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Re: Racisme

Ik denk dat racisme een bijprodukt is van evolutie. De eigen genen (eigen soort) willen overleven, andere genen (ander fenotype en/ of genotype ) vormen dus een bedreiging. Eigenlijk hoort racisme zo bezien meer nog bij biologie.
Interessante opmerking. Je opent hiermee deuren die men al ruim een halve eeuw gesloten probeert te houden. Als racisme een onderdeel is van onze diepste aard dan staat dus alleen beschaving (en eigenlijk wellicht relatieve welvaart en solidariteit) racisme in de weg, zoals beschaving ons er ook van weerhoudt om onze buurman (of buurland) bij conflict de hersens in te slaan. Uitgaande van die gedachte is er dus een toekomst denkbaar waarbij het beschaafd fatsoen om een of andere reden moet wijken en het onderhuidse racisme zich weer zal laten gelden. Ik geloof trouwens dat dat inderdaad het geval is. Ik geloof ook dat dat de onbenoemde weerzin van veel mensen voor de multiculturele samenleving verklaart. Immers: als het er in toekomst (weer) op aankomt dat we handelen naar onze racistisch aard dan merken we tot onze ontzetting dat de 'vijand' zich al binnen onze landsgrenzen bevindt!

Een explosief gegeven. Het doet denken aan de interneringskampen voor Japanners in de VS tijdens de tweede wereldoorlog. Het sluit ook aan bij de voorspellingen van Robert Kaplan, die Wereld Oorlog III niet zozeer ziet als een beslissende oorlog tussen landen, maar als een permanente oorlog tussen burgers onderling, wat hij noemt de "Transformation of War". Voorbeelden van Kaplan's visie kunnen we overigens al over de hele wereld zien, van de hel van sub sahara Afrika, tot de verschrikking in Israel en het Palestijnse gebied, de beginnende strubbelingen tussen 'autochtoon en allochtoon' in West europa en de gestaag groeiende onvrede over de 'the immigrants' in de VS.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Racisme

Nou Mechanieker, ik heb dit niet zelf bedacht hoor, en nieuw is de gedachte niet, maar "Je opent hiermee deuren die men al ruim een halve eeuw gesloten probeert te houden" vind ik nogal bombastisch klinken. Het valt wel mee allemaal.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Racisme

Een interessant licht op deze discussie is misschien het Classroom Experiment van Jane Elliott waarin zij haar klas wijsmaakt dat mensen met blauwe ogen veel slimmer zijn dan mensen met bruine ogen en mensen met bruine ogen slechte mensen zijn, kortom; mensen met blauwe ogen zijn superieur, mensen met bruine ogen zijn inferieur.

Wat met name opviel is hoe makkelijk en snel kinderen in hun rol vielen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Racisme

Is de conlusie dan, dat de psychologie ook geen antwoord heeft op de vraag, hoe je ermee moet gaan? Gewoon maar accepteren dat eea al bestaat sinds het ontstaan van de mensheid en dat het ook zo wel zal blijven?
nothing will change without a rebel

Berichten: 11

Re: Racisme

Ten eerste...het is pas racisme als je iemand benadeeld op zijn anders zijn.

Erkennen dat iemand anders is door zijn ras is geen racisme...rassen verschillen nu eenmaal van elkaar.

De oorzaak van mensen over een kam scheren (vooroordelen... niet racisme) is het gevolg van een van de essentieele eigenschappen van het menselijk brein, namelijk de behoeft om te generaliseren. De wereld om je heen zo simpel mogelijk te maken. Dus als jij 3 *** kent, zal je de 4e die misschien wel aardig is toch in diezelfde categorie plaatsen.

Hoe je dit doet.....

1. ontkenning (hij is geen echte chinees..want hij is vernederlandst)

2 vervorming (hij heeft een slechte dag, normaal is hij waarschijnlijk ook niet aardig)

NLP
niets in het bijzonders

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Racisme

Dat is dan vice versa bij mensen en per definitie een onoplosbaar probleem. Als ik mijn stelling doorvertaal naar maatschappelijke ontwikkelingen -in NL- dan is integratie onmogelijk.
nothing will change without a rebel

Reageer