Springen naar inhoud

Aggregraat / generator ontwerpen

• Log in om te kunnen reageren

Pvlstar

Pvlstar

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2008 - 09:55

Geachte lezer,

Ik heb een vraag over het ontwerpen van een eigen aggregraat. Wij hebben met de carnavalsvereniging altijd problemen met aggregraten. We hebben zelf een 4,5 Kw diesel maar deze is eigenlijk net te licht dus er moeten altijd meerdere kleintjes bij. Of er moet een grote gehuurd worden. Aangezien dit ieder jaar is vroeg ik mij af of het niet goedkoper kan zijn om zelf een aggregraat te maken. Het monteren van deze machine zal wel lukken, maar het ontwerpen en het bepalen van de nodige onderdelen lukt echter niet. Daarvoor is mijn elektro kennis te beperkt.

Mijn vraag is dan ook:
- Wat heb ik nodig voor het zelf bouwen van een aggregraat van minimaal 7 KW diesel?

Ik zat zelf te denken aan een auto of scheepsmotor, waarbij scheeps mij fijner leek omdat je daar (vaak) met lagere toerengebieden werkt (of is dit juist een minpunt?).

Dan kun je daar al eventueel gebruik maken van de dynamo en de spanningsregelaar die er al op zitten, maar het creeren van een stabiele 380/400 V aansluiting en enkele 220 aansluitingen vormt het probleem.

Een redelijk uitgebreid (en wollig) verhaal, maar ik hoop dat iemand van jullie er wijs uit kan en mij kan vertellen wat ik moet/kan doen en wat voor een onderdelen i kdaar voor nodig heb, eventueel ook met indicatieprijzen.

Bij voorbaat dank.

Paul van Leeuwen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2008 - 10:59

Gaan daar 7000 Watt lichten en ruitenwissermotortjes in die carnavalswagen van jullie?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2008 - 12:25

Ik zat zelf te denken aan een auto of scheepsmotor, waarbij scheeps mij fijner leek omdat je daar (vaak) met lagere toerengebieden werkt (of is dit juist een minpunt?).

Dan kun je daar al eventueel gebruik maken van de dynamo en de spanningsregelaar die er al op zitten, maar het creeren van een stabiele 380/400 V aansluiting en enkele 220 aansluitingen vormt het probleem.

Gezien het vermogen lijkt het me handiger om direct een 3-fase 400V generator aan te drijven met bijv een dieselmotor. Het toerental moet dan 3000 toeren (of een fractie daarvan met meerdere wikkelingen) zijn. Of zoiets bouwen goedkoper is dan het gewoon kopen durf ik alleen niet te zeggen, generators van dat vermogen zijn toch wat anders dan wat je standaard onder de motorkap vindt.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures