[Natuurkunde] Pompenergie berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Natuurkunde] Pompenergie berekening

Hallo ik ben bezig met diverse opdrachten over een zoutwater pompstation. Het pompstation levert zout koelwater met 5 electrische pompen van 515 KW (watt vermogen). Onder de opdrachten valt ook een vraagstuk over het gebruik van 2 drukleidingen in plaats van 3 leidingen DN 1200. De stroomsnelheid bij 3 leidingen is 0,55 m/s en bij 2 leidingen 0,85 m/s. Omdat het reynoldsgetal laminair is (resp. 448 en 668 Re) heb ik de frictiefactor bepaald met de formule 64/Re. En niet met de ruwheid k=0,5 gerekend. Na de onderstaande berekening kwam ik op een drukverhoging door leidingweerstand uit van 0,1 Bar.

Afbeelding

Nu moet ik nog uitzoeken hoeveel meer energie dit vraagt van de pompen. Kan ik dit interpoleren uit de onderstaande grafiek? Dus het vermogen bij gebruik van 3 leidingen aflezen en bij 0,1 Bar verhoging (2 leidingen) en dit verschil als energie verhoging nemen door gebruik van een kleiner aantal leidingen? Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen, heb al veel gebruik gemaakt van vraagstukken van anderen. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten, Roy Boendermaker

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Natuurkunde] Pompenergie berekening

Deze vraag is niet zondermeer te beantwoorden. Het hangt af van de regeling van het debiet.

Zit er een regelklep in het systeem? Of is het waterdebiet gewoon maximaal (geen regelklep)?

In het laatste geval zal het debiet iets afnemen wanneer er maar twee i.p.v. drie leidingen worden gebruikt. Door de hogere leidingweerstand worden de vijf pompen namelijk iets op hun Q-H curve gedrukt: H stijgt met 0,1 bar oftewel 1 meter, dus Q daalt iets. Aangezien niet duidelijk is wat de dimensie van de Q-schaal is kan ik niet zien waar het huidige operatie-punt is en is dus ook niet vast te stellen in de bovenste grafiek of bij iets lagere Q het gevraagd vermogen aan de pompas iets zal stijgen of juist iets zal dalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Re: [Natuurkunde] Pompenergie berekening

Hallo bedankt voor uw reactie. Er zit geen regelklep in het systeem, alleen een overdruk klep als er te weinig koelwater wordt afgenomen. Ik was vergeten er bij te zetten dat de horizontale schaal in 1000 x m3/h is. Aan uw antwoordt te zien mag ik de vermogen toename gewoon uit de grafiek halen. En de volumestroom zal minder worden ja bij een hogere opvoerdruk. Bedankt voor de reactie, Mvg Roy

Reageer