Reactie met ascorbinezuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Reactie met ascorbinezuur

vraagje, wij hebben een luchtbehandeling die in een omgeving van ascorbinezuur werkt

wie weet of er een reactie kan ontstaan tussen ascorbinezuur(concentratie > 99%) en metalen zoals koper aluminium en ijzer met behulp van vocht (condens).

om even voor te stellen wat er gebeurt, de luchtbehandeling zuigt lucht aan met ascorbinestof, welke kan neerslaan op de verdamper(koperen buis met aluminium lamellen en zilver solderingen), de werkingstemperatuur is onder het dauwpunt , dus er ontstaat ook condens.

kan dit oplossing van bepaalde materialen veroorzaken?

Gerard

Berichten: 12.262

Re: Reactie met ascorbinezuur

Je zou verwachten van wel, als dat ascorbinezuur samen met de condens op het metaal terecht komt krijg je toch een zure oplossing. Ik kan me zo voorstellen dat dat op termijn koper best zal aanvreten... niet dat het erg snel reageert, maar over lange periodes.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactie met ascorbinezuur

Die zure oplossing zal de oxidatie van metalen door lucht sowieso versnellen; verder kan het zuur zelf reageren met koper. In vaste toestand zal dat niet snel gaan, omdat er maar weinig contact is tussen de stoffen, maar met condens erbij krijg je inderdaad een oplossing, en dan kan het een stuk sneller gaan.

Ook door het gebruik van verschillende metalen in combinatie met een vochtige en zelfs zure omgeving is het niet vreemd dat sommige metalen worden aangetast.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Reactie met ascorbinezuur

bedankt voor de reactie, dit bevestigd mijn vermoeden.

is er ook een scheikundige formule die je daar op kunt loslaten? of is dat niet zo 1,2,3 te vertellen

het kan zowel op het koper als op de soldering, die bestaat namelijk uit (Silfos)een zilver, meestal( 2%), koper(92%), fosfor(6%) legering, ook wel in verhouding 5, 89,6.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactie met ascorbinezuur

De reactie is ofwel:

2 H+ + Cu --> Cu2+ + H2.

Dit is de reactie tussen zuur en koper

ofwel:

Cu + O2 --> CuO, of 2Cu + O2 + 2 Hs[ub]2[/sub]O --> 2 Cu(OH)2

Dit is oxidatie door de lucht, versneld door de zure en vochtige omgeving. Dit zou je moeten zien aan leidingen die groen(ig) worden
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Reactie met ascorbinezuur

bedankt, hier kan ik wel wat mee!

Reageer