[scheikunde] loodaccu experiment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] loodaccu experiment

Goedenmiddag,

Ik doe mijn profielwerkstuk over accumulatoren. Nu ben ik bezig met het praktisch deel, en dit is het bouwen van een loodaccu in simpele vorm.

Hiervoor gebruik ik de volgende materialen voor de accu:

-2 loden platen

-200 mL zwavelzuur( 2 molair)

-bekerglas

Ik laad de accu gedurende een half uur op met een stroom van 100 mA, deze stroomsterkte houd ik constant met een regelbare weerstand. Als spanningsbron gebruik ik een normaal voedingskastje. Nu is mijn probleem dat de spanning op loopt tot 3,8 volt, terwijl dit maar 2,7 maximaal mag zijn.

Na een half uur laden levert de accu een voltage van 2 volt bij een stroomsterkte van 100 mA.

Het voltage is mijn meetwaarde, maar ik kan er maar niet uitkomen waarom mijn voltage zo hoog op loopt?

Ik werk volgens deze site:

http://www.experimenten.nl/loodaccu.html

Andere tips en raadgevingen zijn ook welkom.

Bij voorbaat dank, Mark Assink.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] loodaccu experiment

Ik laad de accu gedurende een half uur op met een stroom van 100 mA, deze stroomsterkte houd ik constant met een regelbare weerstand. Als spanningsbron gebruik ik een normaal voedingskastje. Nu is mijn probleem dat de spanning op loopt tot 3,8 volt, terwijl dit maar 2,7 maximaal mag zijn.
Ik vermoed het volgende: tijdens het laden wordt je accu zélf al een spanningsbron, die tegen je voedingskastje inwerkt, en zo als het ware een extra weerstand wordt.

Jij wil echter, goedschiks of kwaadschiks, een laadstroom van 100 mA. Daarvoor zul je dus de spanning moeten verhogen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [scheikunde] loodaccu experiment

ik vind dit nogal vreemd. Heb de schakeling nagebouwd van een experiment van de regensburg university. Kleine correctie trouwens, de spanning liep op tot 3.38 volt, niet tot 3.8 volt. Lijkt me toch dat je een gedwongen elektronenstroom krijgt? Er ontstaan wel degelijk gassen aan de elektrodes, de plaat aan de + kant word ook zwart. Daar vormt zich dus lood(per)oxide. De kathode blijft gewoon blank, ik heb al een anode laten drogen, hier was duidelijk een bruine laag op waar te nemen.

Verandert de stroomrichting niet bij het ontladen? Dan zou je de potentiaalverschillen toch nooit bij elkaar op kunnen tellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] loodaccu experiment

Lijkt me toch dat je een gedwongen elektronenstroom krijgt?
Precies, je dwingt een elektronenstroom tegen een spanning in, namelijk de spanning van je deels opgeladen cel. Die werkt tegen je voedingsspanning in. Tóch wil jij kennelijk blijven laden met 100 mA, je kunt dan niet anders dan de voedingsspanning verhogen naarmate de (tegen)spanning van je cel oploopt.
Verandert de stroomrichting niet bij het ontladen? Dan zou je de potentiaalverschillen toch nooit bij elkaar op kunnen tellen?
Ja, maar je bent nog niet aan het ONTladen, je bent nog steeds aan het ópladen. Je wil nog steeds netto 100 mA die cel INstouwen.

Normaal gesproken geeft een acculader een maximumspanning, en zie je in het verloop van het opladen de laadstroom teruglopen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [scheikunde] loodaccu experiment

Wat je dus duidelijk wil maken is dat ik het voltage gewoon met rust moet laten gedurende het laden? Maar hoe kan dan de spanning oplopen tijdens het laden? Dit is wel de bedoeling namelijk, ik moet dus een spanningsverloop weer zien te geven gedurende het opladen en het ontladen. Dan moet ik het amperage dus constant houden anders krijg ik nooit geen goede meetwaarden. Het moet gewoon kunnen, het lukt andere mensen toch ook.

Reageer