titanium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 69

titanium

Is het waar dat titaniumvijsel onstabiel is en dus in contact met een vlam explodeerd? ik bedoel dus of het reageerd met andere stoffen/ vloeistoffen.

Ik moet iets maken met titaniumvijsel en staafjes en ik moet er zeker van zijn of het veilig is met ander materiaal. Dus ik zou graag weten HOE veilig het is, reageerd het met andere stoffen kort gezegd?


Berichten: 364

Re: titanium

het is gewoon een feit dat bijna alles snel ontbrandbaar is als het maar fijn genoeg verdeelt is. pyrotechnische materialen noemt dat.

Re: titanium

Titanium poeder wordt gebruikt om er via sinteren een stuk metaal van een bepaalde vorm te maken. Je kunt het niet smelten en gieten zoals bij andere metalen.

Bij afwezigheid van een sterke oxydator zal er geen explosie optreden. De veiligheidsmaatregelen die je moet nemen zijn dezelfde als die bij het werken met aluminium poeder, houtpoeder, meel,

etc. Aan de lucht zijn er stofexplosies mogelijk in een afgesloten ruimte. Maar als je het vochtig houdt gebeurt er niets.

Hoewel het metaal helemaal niet zeldzaam is, is het toch heel duur. Dat komt door de moeizame metallurgie, het omzetten van het titaanerts (TiO2) met

chloorgas tot TiCl4, gevolgd door het reduceren met natrium. Ook de vormgeving via sinteren is moeilijk.

Titanium is nog beter dan aluminium beschermd door een natuurlijke oxydelaag. Daarom is de kans op een stofexplosie niet zo groot. H.Z.

Berichten: 45

Re: titanium

Inderdaad, je hoeft niet echt bang te wezen voor gevaarlijke situaties, tenzij je met Ti van enkele micrometers met weinig oxide werkt en je dat in een ventilater gooid...

Reageer