Nog twee integralen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Nog twee integralen

Ik ben benieuwd of sommigen dit kunnen oplossen (en op welke manier :D )
int.gif
int.gif (986 Bytes) 518 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog twee integralen

Zoek je naar een oplosmethode hiervoor? Wat voor technieken heb je hiervoor gezien?

De eerste is volgens mij niet integreerbaar, tenzij je de absolute waarden laat vallen.

In dat geval komt er precies hetzelfde uit als de bij de tweede integraal, namelijk pi.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Nog twee integralen

De tweede is al eens aan bod geweest bij "integreren voor gevorderden" en op andere plekken op het forum.

De eerste zal idd niet lukken. Volgens mij divergeert die zelfs.

EDIT: ik heb ook pi gevonden
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 23

Re: Nog twee integralen

De eerste zal idd niet lukken. Volgens mij divergeert die zelfs.
Dat zou goed kunnen. Ik denk dat het zonder absolute waardetekens moet.

In Systeem- en signaalanalyse hebben we die tweede integraal opgelost m.b.v. de stelling van Parseval (eigenlijk een integraal uitvoeren in het frequentiedomein van de blokfunctie).

Die eerste integraal is de Fouriergetransformeerde op omega = 0 voor de functie sin(x)/x die je via dualiteit gemakkelijk kan vinden.

Hoe lossen jullie dit op?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog twee integralen

Als je de absolute waarde weglaat, bestaat de oneigenlijke integraal wel (en is deze ook pi).

Een andere oplosmethode bestaat er bijvoorbeeld in complexe contourintegratie te gebruiken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: Nog twee integralen

Een andere oplosmethode bestaat er bijvoorbeeld in complexe contourintegratie te gebruiken.


Aha, zo dus. Dat hebben wij eigenlijk nooit moeten kennen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Nog twee integralen

Waarschijnlijk krijg je die nog(in de tweede of derde klas)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer