Elektrische stroom in waterdamp?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 77

Elektrische stroom in waterdamp?

Hallo

ik ben al een hele tijd over iets na aan het denken

nl, zou elektrische stroom ook geleid kunnen worden door waterdamp?

De reden waarom ik dit graag zou willen weten is het dat ik in de badkamer zo'n elektrische verwarming aanzet. Nu weet ik dat ik natuurlijk moet oppassen met het water enzo, maar wat met de waterdamp die gevormd wordt...

Ik ben nieuwsgierig naar het antwoord !
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektrische stroom in waterdamp?

Waterdamp kan geen kwaad. Zuiver water is nl. niet geleidend. Water wordt geleidend door de opgeloste stoffen die er in zitten. Maar in waterdamp zitten die niet, dus ongevaarlijk. Als het wel zo was zouden er dagelijks mensen geëlectrocuteerd worden in hun badkamer.

Het is wel zo dat zo'n elektrische warmtestraler buiten bereik van de badruimte moet zitten. D.w.z. als je in de douchebak of in de badkuip staat of zit mag je er met je handen niet bij kunnen komen.

Berichten: 12.262

Re: Elektrische stroom in waterdamp?

Al was het een nevel van water met daarin zouten opgelost, dan nog zou het ongevaarlijk zijn... de druppeltjes zitten tenslotte niet aan elkaar vast, anders zouden bijv hoogspanningsmasten ook acuut kortsluiten bij iedere regenbui.

Ik neem trouwens aan dat het gaat om een nevel (dwz de wolken die je ziet bij een warme douche), waterdamp is een onzichtbaar gas. Gassen geleiden overigens nooit tenzij geioniseerd (maar dan is het eigenlijk een plasma...).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektrische stroom in waterdamp?

Nog even iets over die elektrische kachel. Daarin zitten geen aanraakbare delen die onder spanning kunnen staan. De eigenlijke verwarmingsdraden zitten geisoleerd ingebed in een metalen omhulling die geaard moet zijn.

Dus als het goed is aangelegd kun je die kachel aanraken zonder een schok te krijgen. Je brandt natuurlijk wel je vingers, want zo'n ding is knap heet.

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Elektrische stroom in waterdamp?

bedankt iedereen ;-)
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Reageer