Springen naar inhoud

Is dat nou echt allemaal gebeurd?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 24 maart 2005 - 18:47

Laatst keek ik naar een documentaire over Farao's op tv. Het was mooi om te zien maar de vraag die steeds bij mij opkomt als ik zulke dingen zie, en ook docu's over de middeleeuwen en de 'Romeinse Tijd', is : Is dat nou echt allemaal gebeurd? Ik bedoel is het niet waarschijnlijk dat het TOTAAL anders was in die tijden? Ook bekruipt mij steeds het gevoel dat alles vroeger veel....ehm...'toffer' was. Ik bedoel wat zouden ze over 100 jaar nou voor spannende dingen over dit tijdperk schrijven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 18:49

Dat het allemaal echt is gebeurt denk ik wel. Het kan alleen zijn dat wij het verkeerd interpeteren. Vooral wat je zei over de farao's en de piramides. Dat mensen over 100 jaar over ons tijdperk gaan schrijven vind ik ook een raar idee, maar mischien gebeurt het wel. Ik vraag me dan alleen af of ze dan, net als wij nu, er naar kijken van: goh, wat was dat knap om met zulke middelen te werken en leven. Of dat ze denken: Mensen wat een idioten om de wereld zo te verkloten.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 18:58

Ook bekruipt mij steeds het gevoel dat alles vroeger veel....ehm...'toffer' was.

Tja, dat komt denk ik omdat wij nu over alles nadenken. Zoals over dit bijvoorbeeld. Maar dit kwam omdat zij daar de tijd niet voor hadden. Ze moesten werken of dood gaan. Natuurlijk zou ik, net zoals iedereen volgens mij, best wel een keer daar rond willen kijken. Maar er leven lijkt me niet leuk.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 18:59

Dat was het dus totaal niet. Ze hadden het niet beter of slechter als nu.

Wat jij ziet zijn de hoogtepunten, de bijzonderheden en al die dingen.
Jij als gallei slaaf voor de romeinen, of inwoner in een middeleeuwse stad waar de pest uit brak is echt niet leuk.
Als jij over honderd jaar een documentaire over nu zou zien zou je dit ook misschien wel een veel mooiere tijd vinden.
Of als Romein een documentaire over nu.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 19:06

Volgens mij hadden ze het gemiddeld wel slechter dan nu. Als we dan alleen naar Europa kijken. Vroeger was het grootste deel van de bevolking straat arm. Nu zijn er ook wel mensen die het niet breed hebben, maar die hebben het altijd beter dan toen. Zelfs als je een dakloze junk bent wordt je geholpen met een bordje soep.

• Gast

Geplaatst op 24 maart 2005 - 19:09

Ik zou liever arm zijn in die tijd dan in deze tijd (althans dat denk ik).
De wereld had sfeer vroeger.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 19:12

Hoe weet je dat?? Lekker in de middeleeuwen over een gore straat lopen, met de kans om een schijtbak boven je hoofd uitgekieperd te krijgen. En de mensen zijn in de boeken misschien wel altijd aardig, maar er waren toen net zo veel eikels als nu. En bovendien waren er toen een hoop mensen arm, dus was het veel iedervoorzich.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 20:15

Dat was het dus totaal niet. Ze hadden het niet beter of slechter als nu.

Wat jij ziet zijn de hoogtepunten, de bijzonderheden en al die dingen.
Jij als gallei slaaf voor de romeinen, of inwoner in een middeleeuwse stad waar de pest uit brak is echt niet leuk.
Als jij over honderd jaar een documentaire over nu zou zien zou je dit ook misschien wel een veel mooiere tijd vinden.
Of als Romein een documentaire over nu.

Volgens mij hadden ze het gemiddeld wel slechter dan nu. Als we dan alleen naar Europa kijken. Vroeger was het grootste deel van de bevolking straat arm. Nu zijn er ook wel mensen die het niet breed hebben, maar die hebben het altijd beter dan toen. Zelfs als je een dakloze junk bent wordt je geholpen met een bordje soep.

Nee hoor. Maar je moet ons eigelijk vergelijken met de Romeinse staatsburgers, de Griekse polisbewoners etc.
Wij staan momenteel aan de top. De slaven zijn voor een klein stukje vervangen door machienes, maar de armen en slaven van deze tijd leven in de derde wereld.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 20:37

Je bedoelt dat we nu breder moeten kijken? Dus wat toen één stad was is nu de hele wereld? (relatief gezien)

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 20:45

Jep, vind ik wel.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 20:49

Daar heb je gelijk in, het is maar hoe je kijkt. Ik vind jouw idee om te kijken inderdaad beter.

Vortex29

Vortex29

• >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 maart 2005 - 02:16

Waarom quote je toch altijd het volledige laatste berricht bean? Dat is toch nutteloos? Ik heb ze aangepast.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2005 - 08:03

Het beeld wordt mooier afgeschildert dan het was. Kijk naar onze tijd, neem een kijkje in jouw straat, observeer wat je ziet, voel de zon, de regen, de wind, ervaar de geluiden die je hoor, dat soort zintuigelijke waarnemen ervaar je niet bij een documantaire. Een documantaire is slechts een reconstuctie, aan de hand van beschikbare feiten van historische gebeurtenissen. Het zijn fragmenten uit het verleden, maar het echte beeld, zoals wij dat persoonlijk in onze tijd ervaren, is er niet. Het gaat hoe men het ervaart, beoordeeld en bevat, en dat is een persoonlijke kwestie. Bedenk eens hoe men in de toekomst naar ons kijken, zonder de huidige tijd waarin wij nu leven zullen ervaren. Hetzelfde als wij kijken naar het verleden, aan de hand van documenten, foto's en film beelden etc.

technofreak

technofreak

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 21:36

Ik denk ook wel dat alles van vroeger echt gebeurd is. Enkel moet je alles wat men zegt over vroeger met een serieuze korrel zout nemen. Het is allemaal maar wetenschap en wetenschappers kunnen ook fouten maken hé. Er zijn wel veel bewijzen enzo van vroeger maar hoe het exact allemaal vroeger is geweest zal men nooit kunnen achterhalen he!

Dorus

Dorus

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 december 2005 - 22:12

Alles in zijn eigen historisch kader plaatsen is een moeilijke oefening.
Niemand heeft de electriciteit gemist voor ze werd uitgevonden of moet ik zeggen 'ontdekt'.
Niemand heeft de auto gemist voor de ontploffingsmotor werd uitgevonden.

Elke historische periode heeft zijn eigen kader en drijfveren.
Er zijn periodes van stilstand, er zijn periodes van sprongsgewijze vooruitgang.
Wij denken dat we in een bijna ideale tijd leven met enorme sprongen voorwaarts op technisch gebied.
Maar als ik lees dat in België bv. geen juiste plannen bestaan van de nutsleidingen, dan doet mij dat denken aan het oude Rome, na de eerste verwoesting door de Galliërs in 387 v.C. Toen de stad moest heropgebouwd wist niemand nog de juiste ligging van de door de Etrusken aangelegde 'cloaca' en de 'cloaca maxima' ofte de riolering.
Die problemen bestonden dus toen ook al!
:wink:
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures