Springen naar inhoud

[mechanica] snoeischaar

• Log in om te kunnen reageren

okej26

okej26

• >100 berichten
  • 211 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2008 - 13:22

Kom maar niet uit deze structurele analyse:
Geplaatste afbeelding
De snoeischaar bestaat uit 4 onderdelen, ABG, EADF, DC en BC, welke vrijwingsloos
aan elkaar zijn bevestigd door middel van de scharnieren bij A, B, C en D. Op de
handgrepen van de snoeischaar wordt een kracht uitgeoefend van P = 80 N. Bepaal de
normaalkracht die door het onderste blad (met glad oppervlak) op het takje wordt
uitgeoefend bij E.

Het is een opgave uit een oefententamen waardoor ik weet dat het eindantwoord 660N moet zijn. Heb van de gegeven onderdelen vrijlichaamsschema's gemaakt. Maar ergens gaat er toch iets fout want kom maar niet tot een concrete waarde of een waarde die ik zou kunnen substitueren in de ander. Heb tot nu toe het volgende:
Onderdeel EADF
Geplaatste afbeelding
Hierbij Md=0; Ey.30mm-Ax.15mm-165mm.80N=0 Geeft dat Ax=2Ey-880N

Ma=0; Ey.30mm-15mm.Dx-80N.165mm=0 Geeft dat Dx=2Ey-880N
zodat blijkt dat Ax=Dx

Som van krachten in y-richting=0; -80N-Ey+Ay+Dy=0
Geeft dat Ay=Dy = Ey+80N
Som van krachten in x-richting=0: -Ax+Dx=0 geeft zoals eerder getoond dat Ax=Dx

Onderdeel ABG:
Geplaatste afbeelding
Hoek bij B = de tan inverse van (15/22.5) = 33,7
Som van krachten in x-richting=0; Ax-Fcb.Cos(33,7)
Som van krachten in y-richting=0; 80N-Fcb.Sin(33,7) +Ay=0
Mb=0; -Ax.15mm-Ay.22,5mm+80N.145,5mm=0 Geeft dat Ax=776N-1,5Ay

Onderdeel DC:
Geplaatste afbeelding
Som van krachten in x-richting=0; -Dx+Fcb.Cos(33,7)=0 Geeft Dx=Fcb.Cos(33,7)
Som van krachten in y-richting=0; -Dy+Fcb.Sin(33,7)=0 Geeft Dy=Fcb.Sin(33,7)

Onderdeel BC:
Geplaatste afbeelding
Som van krachten in x-richting=0; Bx-Cx=0 Geeft Bx=Cx
Som van krachten in y-richting=0; By-Cy=0 Geeft By=Cy

Ik kom er niet uit om de kracht Ey te vinden, hopelijk kan iemand me een tip geven of zeggen als het ergens foutgaat, waar het dan fout gaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2008 - 15:49

Volgens mij gaat het mis op het moment dat je het bovenste mes bij D afsnijdt. Je kunt die snedemethode wel gebruiken, maar dan moet je natuurlijk wel de reactiekrachten meerekenen. Behalve de door jou getekende krachten levert het takje natuurlijk ook een kracht op het bovenste mes.

okej26

okej26

• >100 berichten
  • 211 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2008 - 16:10

Volgens mij gaat het mis op het moment dat je het bovenste mes bij D afsnijdt. Je kunt die snedemethode wel gebruiken, maar dan moet je natuurlijk wel de reactiekrachten meerekenen. Behalve de door jou getekende krachten levert het takje natuurlijk ook een kracht op het bovenste mes.

Nu klopt het inderdaad :D! Het kwam er nu ook al uitrollen via een andere weg maar toen klopten de evenwichten niet meer. Had namelijk in onderdeel ABG het moment om A bepaald wat gaf dat Fcb =528,8N. Maar nu met die kracht Fe nog in onderdeel DC komt de goede waarde eruit bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures