Springen naar inhoud

Wat is de waarde van het gelijk hebben?

• Log in om te kunnen reageren

liquid98

liquid98

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2008 - 21:12

Waarom willen mensen over het algemeen altijd gelijk hebben?
Things that flourish fall into decay. This is not-Tao, And what is not-Tao soon ends ~ Lao tse

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kiwiwoman

Kiwiwoman

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2008 - 22:14

Om bevestiging te krijgen, dat ze goed bezig zijn.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 februari 2008 - 22:21

Als je geen gelijk blijkt te hebben, zat je dus fout. Dat betekent dat hetgeen waarvan je overtuigd was dat het correct was, toch incorrect is. Dat is natuurlijk niet fijn om te beseffen.
Bovendien betekent het dat een ander slimmer/beter is dan jij (althans op een bepaald vlak).
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Fikret

Fikret

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 01:14

Mensen die binnen een dialoog of discussie hun gelijk willen hebben, stellen voornamelijk kwantiteit boven kwaliteit, waarbij de inhoud uiteindelijk ten onder gaat aan het eigen moraal.

Veranderd door Fikret, 17 februari 2008 - 01:18

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2008 - 11:55

Mensen die binnen een dialoog of discussie hun gelijk willen hebben, stellen voornamelijk kwantiteit boven kwaliteit, waarbij de inhoud uiteindelijk ten onder gaat aan het eigen moraal.

Dat hoeft niet steeds zo te zijn en zeker niet als die mensen ook effectief gelijk hebben.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Crispijn

Crispijn

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 14:53

de waarde van gelijkhebben is natuurlijk hoog, mits het ook waar is... iedereen wil wel gelijk hebben, maar dat betekend nog niet dat wat zij denken de waarheid is. toch?

liquid98

liquid98

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2008 - 22:19

Heb ik gelijk als er in dit topic een aantal taalfouten staan?
Things that flourish fall into decay. This is not-Tao, And what is not-Tao soon ends ~ Lao tse

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2008 - 22:40

Als je geen gelijk blijkt te hebben, zat je dus fout. Dat betekent dat hetgeen waarvan je overtuigd was dat het correct was, toch incorrect is. Dat is natuurlijk niet fijn om te beseffen.
Bovendien betekent het dat een ander slimmer/beter is dan jij (althans op een bepaald vlak).

dat is wel heel kortzichtig en bekrompen hé?
zit ik er naast en blijkt dat ik het fout heb ben ik blij. Heb ik weer iets opgestoken.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2008 - 22:48

We zullen Phys maar niet tegenspreken dus. Bovendien heeft hij altijd gelijk en is hij erg slim
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

romans

romans

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2008 - 22:58

Gelijk hebben wordt geassocieerd met winnen, en ongelijk hebben met verliezen. Dat is kort door de bocht, maar niettemin vaak het geval. Toch ben ik het eens met 1207: degene die 'verliest', zou (op termijn) wel eens de winnaar kunnen zijn. Slimme mensen maken in absolute zin meer 'denkfouten' dan domme mensen, vermoed ik, simpelweg omdat ze meer 'experimenteren'.

Veranderd door romans, 18 februari 2008 - 23:00

Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2008 - 23:06

Jij bent ook slim hoor Romans. Vanavond al een paar denkfoutjes gemaakt.
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

Kiwiwoman

Kiwiwoman

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2008 - 01:56

Wat is de waarde van het gelijk hebben, is de vraag, toch?

Waarom willen mensen over het algemeen altijd gelijk hebben, werd daarna door je gesteld, Liquid?

Ja, hoor eens, op welke vraag wil je nu antwoord hebben? Bovendien, ben je zo onzeker, dat je er zelf geen oordeel over kunt vellen? Is het beter als een ander er een oordeel over velt? Kun je die ander de schuld geven, als het fout blijkt te zijn? (En wie bepaalt dat dan?) :D :D :D

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2008 - 09:02

Wat is de waarde van het gelijk hebben, is de vraag, toch?

Waarom willen mensen over het algemeen altijd gelijk hebben, werd daarna door je gesteld, Liquid?

Ja, hoor eens, op welke vraag wil je nu antwoord hebben? Bovendien, ben je zo onzeker, dat je er zelf geen oordeel over kunt vellen? Is het beter als een ander er een oordeel over velt? Kun je die ander de schuld geven, als het fout blijkt te zijn? (En wie bepaalt dat dan?) :D :D :D

Blijkbaar lag je hier nogal in een deuk over, gezien de 3 smiley's? Waarom eigenlijk, want uit de context van je antwoord begrijp ik dat niet helemaal (niet gemeen bedoeld, gewoon een vraag).

Anyway, mijn eigen bescheiden bijdrage bestaat eruit dat ik denk dat mensen doorgaans een bevestiging nodig hebben dat hun analyse van de wereld om hen heen doorgaans klopt. Een bepaalde vorm van "waarheid" die nodig is om gewoon, dagelijks, min of meer te kunnen functioneren en verdere beslissingen te kunnen nemen. Het "gelijk hebben" is een bevestiging van het eigen wereldbeeld waardoor de "gelijkhebber" zich gesterkt voelt in de aanname dat de beslissingen die hij neemt op basis van dat wereldbeeld de juiste zijn. Bevestiging. Hoe onzekerder iemand is over zijn eigen analyses (omdat hij/zij nog niet genoeg bevestiging heeft ontvangen), hoe sterker degene de behoefte zal tonen om "gelijk" te krijgen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Crispijn

Crispijn

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2008 - 14:49

daar heb je gelijk Veertje, ik denk dat niemand in deze topic aan deze variant van gelijkhebben heeft gedacht. Hoewel ik denk dat Liquid het bedoelde op een concurerende manier. Verbeter me als ik ernaast zit :D

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2008 - 19:29

Er ligt heel veel waarde in gelijk hebben. Want, als je gelijk hebt, heb je het bij het rechte eind en wat is er mooier dan dat? Want, omgekeerd, wat zou de waarde kunnen zijn van ongelijk hebben? Waarin geen waarde zit is koste-wat-kost gelijk willen hebben. Dat is totaal iets anders dan gelijk hebben.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures