ster driehoek

Moderators: jkien, Xilvo

Gesloten

ster driehoek

Als je op een motor ster driehoek 230/400 vermeldt staat en je sluit deze motor op een net van 3*230 aan. Dan zal er over de fasen als ik deze motor in ster schakel 133 volt te komen staan en bij driehoek 230 per fase, voorwat is de vermelding 400 volt dan?

Re: ster driehoek

dat is dan de derde machts wortel trekken van 400 volt

Re: ster driehoek

Als je op een motor ster driehoek 230/400 vermeldt staat en je sluit deze motor op een net van 3*230 aan. Dan zal er over de fasen als ik deze motor in ster schakel 133 volt te komen staan en bij driehoek 230 per fase, voorwat is de vermelding 400 volt dan?
Als er op een motor ster-driehoek 230/400 vermeldt staat betekend dit

dat deze driemaal een wikkeling heeft voor U= 230 Volt (in driehoek) maar ook op 400 Volt aangesloten kan worden maar dan in ster (in serie). (230xwortel 3 = 400)

Re: ster driehoek

Als je op een motor ster driehoek 230/400 vermeldt staat en je sluit deze motor op een net van 3*230 aan. Dan zal er over de fasen als ik deze motor in ster schakel 133 volt te komen staan en bij driehoek 230 per fase, voorwat is de vermelding 400 volt dan?


Er is een verschil tussen fase en lijnspanning, de 400 volt gaat over de lijnspanning van de motor, de 230 gaat over de fasespanning

Re: ster driehoek

de berekeningen zijn juist zoals vermeld stond, die 230/400 staat voor de fasespanning. Die 230V is wat er maximum over 1fase mag staan. Wanneer je de motor op 230V op driehoek aansluit is er echter geen probleem. Als je hem op 400V aansluit dan zal je de motor echter in STER moeten schakelen (400V delen door vierkantswortel 3). Zo bekom je 230v over elke fase. Sluit je op 400V de motor in driehoek, dan zal deze niet lang leven, Greetz :wink:

wie meer wilt weten kan mij altijd toevoegen op msn <--moderator:geen email in berichten-->

Greetz

Re: ster driehoek

leerling elektrotechnieke schreef:de berekeningen  zijn juist zoals vermeld stond, die 230/400 staat voor de fasespanning. Die 230V is wat er maximum over 1fase mag staan. Wanneer je de motor op 230V op driehoek aansluit is er echter geen probleem. Als je hem op 400V aansluit dan zal je de motor echter in STER moeten schakelen (400V delen door vierkantswortel 3). Zo bekom je 230v over elke fase. Sluit je op 400V de motor in driehoek, dan zal deze niet lang leven, Greetz :wink:

wie meer wilt weten kan mij altijd toevoegen op msn <--moderator:geen email in berichten-->

Greetz
230/400 of 380/660 betekent: de laagst aangeduide spanning is de maximale spoelspanning van de motor.

Wanneer je een 3x380v net hebt, en dat is het meest voorkomende, en je wil de motor in ster/driehoek aan laten lopen, dan heb je dus niets aan een 230/400v motor!!!! De spanning over de spoel(wikkeling) wordt dan in driehoek 380v en dat is teveel omdat de maximale spoelspanning 230v is, de motor zal stuk gaan!!

Dus op een 380v net altijd een 380/660v motor toepassen wanneer gebruik gemaakt wordt van een ster-driehoek schakeling.

Succes, gr Frank

Re: ster driehoek

Als er op een motor ster driehoek 230/400 vermeldt staat dan moet deze motor waarschijnlijk iets aandrijven waar hij voor in ster zou moeten aanlopen voor een sterk aanloopvermogen wat dus ook een hoge stroom trekt en daarna doorlopen in driehoek wat minder stroom trekt en dus ook minder aandrijf kracht resulteerd maar weer een hoger toerental behaald

in de sterstand is dus de spanning over 1 v/d 3 motor spoelen 230 v

omdat elke motorspoel tussen een fase en de nul staat

en in driehoek 400 v omdat er geen fase nul maar een lijnspanning tussen alle drie fasen staat



ga je deze motor voor minder krachtige doeleinden gebruiken dan kan je proberen de spoelen op de motor in driehoek te verbinden en hem zo proberen te laten aanlopen of dus in ster wat alleen wel veel stroom zal verbruiken

anderzijds zou je een handmatige sterdriehoek stapen schakelaar kunnen gebruiken +/- 90 eu

of en automatische sterdriehoek schakel kast dmv relais en timers (duur)

kijk in elk geval wel uit dat je goed weet hoe de motor spoelen op de klemmen gezet zijn(onderscheid de spoellen van elkaar)bij nieuwe motoren zijn vaak de spoelen al gedraaid om makkelijker een ster verbinding of ster driehoek schakeling te kunnen maken

een 3 230net???

ote="azerco"]Als je op een motor ster driehoek 230/400 vermeldt staat en je sluit deze motor op een net van 3*230 aan. Dan zal er over de fasen als ik deze motor in ster schakel 133 volt te komen staan en bij driehoek 230 per fase, voorwat is de vermelding 400 volt dan?[/quote]

Berichten: 1

Re: ster driehoek

Hoe moet je de lijnstromen voor een driehoek-ster en een driehoek-driehoek schakeling berekenen als je weet dat de fasespanningen 126 V zijn en de weerstanden allemaal gelijk zijn aan 200 Ohm en het dus een symmetrische belasting is.

Berichten: 1

Re: ster driehoek

wat bedoel je met de weerstand, bedoel je deze in driehoek of in ster ?

Hier een kort schema dat je miss kan helpen

Driehoek



Uf = Ul / V 3

If = Il

ster

Uf = Ul

If = Il / V 3

Had dit vroeger ook gezien, weet niet of het juist is, correct me if i'm wrong.....

en het eens tekenen kan ook makkelijk zijn

Groetjes

Pbr'ke

Gesloten