Mannelijk| Vrouwelijk

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Mannelijk| Vrouwelijk

De jongen

Het meisje

De wiskunde, de natuurkunde, de scheikunde, de biologie

Het Frans, het Duits, het Engels, het Nederlands

Het aanrecht, de TV, het

Het mannetje ->kleine man vind men vaak vrouwelijk :shock:

De vrouw -> grote vrouw vind men vaak mannelijk

;) alle gekheid op een stokje, is er een regel voor het of de? Niet dat ik er moeite meeheb, ik voel het altijd goed aan...

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

de is voor mannelijk of vrouwelijk

het is voor onzijdig of een verklein vorm

een is om iets algemeen aan te geven
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Sorry ik wilde eigenlijk weten of er een regel was voor mannelijk|vrouwelijk, maar het antwoord is dus nee.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Sorry ik wilde eigenlijk weten of er een regel was voor mannelijk|vrouwelijk, maar het antwoord is dus nee.


Hoe bedoel je dat? Dit leken me toch wel regels.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 1.286

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Vaak lezen we het mannelijke, de mansvrom in onze taal. En toch is er sprake van ongelijkheid van de sekse. Ik gebruik van hem of haar; hij of zij in mijn teksten om gelijkheid tussen beide te bewerkstelligen.

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Ik gebruik van hem of haar; hij of zij in mijn teksten om gelijkheid tussen beide te bewerkstelligen.


Je streven is nobel maar bij mij rijst de vraag of het iets uithaalt. De beeldvorming dat het vrouwelijke afgeleid is van het mannelijke heeft zijn [best herleidbare] oorsprong in het scheppingsverhaal en is danig in taal geintegreerd dat het bevestigen ven de aanwezigheid van een 'zij' naast [en middels conventie ook altijd na!, wat in idelogie-krititische zin ook als achteropstellen gezien wordt] de 'hij' dit slechts bevestigt. Aan de andere kant bestond taal natuurlijk al voor de bijbel. {Kan iemand mij uit deze cirkel redeneren?}

Overigens gebruik ik [als vrouw] slechts hij. In de eerste plaats omdat ik de behoefte niet voel mijn gelijkwaardigheid middels taal te bevestigen maar mede omdat ik meen dat taal de werkelijkheid kan weerspiegelen maar de verandering eerst in de maatschappij plaats zal moeten vinden. Misschien zal er ooit een talige synthese van hij en zij komen in de vorm van een neologisme...wie weet...

Berichten: 1.286

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Alexander Hartmans schreef:Ik gebruik van hem of haar; hij of zij in mijn teksten om gelijkheid tussen beide te bewerkstelligen.


Je streven is nobel maar bij mij rijst de vraag of het iets uithaalt. De beeldvorming dat het vrouwelijke afgeleid is van het mannelijke heeft zijn [best herleidbare] oorsprong in het scheppingsverhaal en is danig in taal geintegreerd dat het bevestigen ven de aanwezigheid van een 'zij' naast [en middels conventie ook altijd na!, wat in idelogie-krititische zin ook als achteropstellen gezien wordt] de 'hij' dit slechts bevestigt. Aan de andere kant bestond taal natuurlijk al voor de bijbel. {Kan iemand mij uit deze cirkel redeneren?}

Overigens gebruik ik [als vrouw] slechts hij. In de eerste plaats omdat ik de behoefte niet voel mijn gelijkwaardigheid middels taal te bevestigen maar mede omdat ik meen dat taal de werkelijkheid kan weerspiegelen maar de verandering eerst in de maatschappij plaats zal moeten vinden. Misschien zal er ooit een talige synthese van hij en zij komen in de vorm van een neologisme...wie weet...


Jazeker. Een taal-revolutie kost nu eenmaal tijd, het oorspronkelijke scheppingsverhaal is oudbollig, dus niet meer van ddeze tijd, dus om daarop een beroep te doen, gaat mij te ver. Het handhaven van oude zaken is het achterstellen van de sekse, dit zeg ik als man.

Berichten: 866

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Een beetje naast de topic maar toch wel verwant : de enige vaste regel die ik ooit gevonden heb is dat verkleinwoorden altijd onzijdig zijn.

Het stiertje, het koetje. Misschien zijn er wel uitzonderingen, op deze regel.

Kent iemand er ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Stephaan schreef:Een beetje naast de topic maar toch wel verwant : de enige vaste regel die ik ooit gevonden heb is dat verkleinwoorden altijd onzijdig zijn.

Het stiertje, het koetje. Misschien zijn er wel uitzonderingen, op deze regel.

Kent iemand er ?
Toch ook dat een meervoud altijd "de" is?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 866

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Akkoord dat meervouden altijd met "de" samen gaan. Dit zegt echter niets over mannelijk of vrouwelijk. Er zijn trouwens nog veel woordjes die op meervoud duiden maar niet op geslacht : jullie, wij, zij, ons, sommige,veel.

Ik blijf op zoek naar regeltjes die tenminste voor een deel vd nederlandse woorden het geslacht M of V "voorspellen".

Op het eerste zicht zou je denken dat vrouwelijke dieren als V aangeduid worden (en omgekeerd) maar vele nederlandstaligen zeggen van een koe dat HIJ melk geeft (niet zo in vlaanderen).

Dat blijkt dus ook al geen goed regeltje te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Stephaan schreef:Akkoord dat meervouden altijd met "de" samen gaan. Dit zegt echter niets over mannelijk of vrouwelijk. Er zijn trouwens nog veel woordjes die op meervoud duiden maar niet op geslacht : jullie, wij, zij, ons, sommige,veel.

Ik blijf op zoek naar regeltjes die tenminste voor een deel vd nederlandse woorden het geslacht M of V "voorspellen".

Op het eerste zicht zou je denken dat vrouwelijke dieren als V aangeduid worden (en omgekeerd) maar vele nederlandstaligen zeggen van een koe dat HIJ melk geeft (niet zo in vlaanderen).

Dat blijkt dus ook al geen goed regeltje te zijn.


Ik volg je niet helemaal, wat hebben die persoonlijke voornaamwoorden hier mee te maken?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 866

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Bean mijn posting was in de eerste plaats voor Math bestemd. Hij schreef dat er behalve het regeltje dat verkleinwoorden altijd onzijdig zijn, er nog een vaste regel is, namelijk dat meervouden altijd met "de" samen gaan.

Ik wees erop dat je vraag niet in de eerste plaats over de lidwoorden ging maar over het geslacht vd woorden.

Ik heb er dan ongelukkiglijk nog een paar voorbeelden bijgesleept van persoonlijke voornaamwoorden die ook altijd op meervoud wijzen en die evenmin het geslacht aanduiden. Nodig was dat inderdaad niet maar misschien is het nu duidelijker wat mijn goede bedoeling was.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

:shock: alle gekheid op een stokje, is er een regel voor het of de? Niet dat ik er moeite meeheb, ik voel het altijd goed aan...


Ok, maar de topic ging dus wel over lidwoorden.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 866

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Anno Nymia begon de topic inderdaad met :

"alle gekheid op een stokje, is er een regel voor het of de?"

Maar twee postings (en 7 minuten) later verbeterde zij (of hij) zichzelf met:

"Sorry ik wilde eigenlijk weten of een regel was voor mannelijk of vrouwelijk"

Vandaar een beetje verwarring



Mijn verdere reakties zijn op de vraag over het geslacht vd woorden (M of V) voortgegaan.

Daarom ook noemde ik mij eigen reaktie ("het" bij verkleinwoorden) een beetje off topic want dat ging over onzijdig en niet over M of V

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Mannelijk| Vrouwelijk

Ja je hebt gelijk, mijn fout
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer