Opera

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Opera

Ik heb net mijn nieuwe pc binnen, dus ik dacht, laat ik eens vers beginnen en iets nieuws proberen: Opera i.pv. mijn geliefde Firefox.

Nu heb ik alvast wat kleine vragen, maar er zullen bijna zeker nog enkele volgen :D

* In het rechtermuisknopmenu -> Block Content: kun je hier alleen maar "bepaalde" banners blokkeren? De ads van Google krijg ik op deze manier namelijk niet weg.

*Door bij "edit site preferences" een en ander in te stellen lukt dat al wat beter, alhoewel ik nu tegen een wit kader aankijk op de plaats waar zo'n Google-ad stond. Is dat kader op te vullen met de kleur van de omringende achtergond?

* De speed-dial is leuk. Maar is de 3x3 "matrix" ook uit te breiden naar bijv. 4x4?

Overigens, die zoomfunctie is werkelijk fantastisch!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Opera

Google-ads kan ik gewoon blokkeren, geen problemen mee eigenlijk. Anders kun je het handmatig toevoegen via Extra --> voorkeuren --> tab geavanceerd --> links op inhoud klikken en dan de knop Geblokkeerde inhoud.

Overigens hangt het een beetje van de opbouw van de site af hoe er met de onstane "leegte" wordt omgegaan. Als het in een tabel oid staat, dan zie je witte ruimte, anders wordt de boel vaak opgeschoven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Opera

Nog even over dat blokkeren van google-ads: hier op WSF laat alleen het verwijderen van de linkerbanner een witte leegte achter, zoals hier te zien:
ads.GIF
ads.GIF (146 KiB) 526 keer bekeken
Een andere vraag: is het mogelijk om de sneltoetsen te veranderen? Specifiek wil ik CTRL+SHIFT+ENTER (open link in background tab) en SHIFT+ENTER (open in new tab and switch to it immediately) omwisselen, omdat ik veel vaker een link open zonder er direct heen te willen ga

an. Dat scheelt dus telkens een extra toetsaanslag.



Verder zou ik de rollen van SHIFT en ENTER bij het openen van links willen omwisselen. Net zoals in FireFox wil ik met CTRL+ENTER een link in een nieuwe tab openen (met name mijn bookmarks in de toolbar bovenaan).

Of moet ik hier simpelweg aan wennen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 407

Re: Opera

in opera kan je zowat alles wijzigen wat je wil dat is een van de voordelen vind ik.

voor die shortcuts gewoon in Tools/Preferences-> ga naar Advanced tab-> Shortcuts

daar heb je twee mogelijkheden mouse setup en keyboard setup

voor wat je wil selecteer je gewoon keyboard setup ( als je dit later misschien nog graag ongedaan wil maken kan je misschien voor de zekerheid eerst duplicate doen gewoon voor de zekerheid )

en daar kun je ofwel gewoon door bladeren en anders de zoek functie gebruiken, met het woord "background" kom je normaal wel op je besteming.

second thought misschien moet je dat kopieren toch maar niet doen aangezien je nergens kan selecteren welke je wil gebruiken waardoor waarschijnlijk sneltoetsen meerdere functies gaan krijgen wat misschien niet zo handig is.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Opera

Thanks! Het is gelukt! Ik wist inderdaad dat Opera "highly customizable" is, maar ik had nog niet in de advanced tab gekeken. Duidelijk :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Opera

Toch maar even hier verder met mijn vragen over Opera:

Hoe zorg ik ervoor dat, wanneer ik een download start, de Transfer-toolbar niet automatisch wordt geopend? Of op zijn minst dat hij niet direct 'switcht' naar de Transfer-toolbar?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Opera

Transfer-toolbar? Nooit een werkbalk van gezien eigenlijk. Of bedoel je het tabblad Downloads?

Dan moet je de download-tab openen en klikken op de knop Beeld en daarbij kiezen voor "Downloads op de achtergrond tonen bij nieuwe download" (mijn voorkeur) of "Downloads niet tonen bij nieuwe download".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Opera

Toolbar was inderdaad het verkeerde woord, maar gelukkig begreep je me (ik heb overigens de Engelse versie). Alweer bedankt Ger, er zijn zó veel dingen in te stellen dat ik vaak niet weet waar ik het moet zoeken. Als ik nog een vraag heb (heb zo het vermoeden dat er nog enkele zullen volgen), stel ik ze hier.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Opera

Graag gedaan. :D

Overigens is de tab Geavanceerd de eerste waar ik naartoe ga als ik iets wil wijzigen. Om de een of andere vage reden is dat de tab waar 90% onder te vinden is. Maar als dat het ergste is... :P
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Opera

Nog één (het lijkt misschien alsof ik zóek naar problemen :D ): ik wil het lettertype van de 'browser toolbars' veranderen. Dat kan bij advanced-fonts-browser toolbars, maar als ik de kleur wil veranderen lukt dat niet. Er is namelijk wel een kopje 'color' die standaard op zwart staat, met een zwarte balk eronder, maar een andere kleur kiezen lijkt niet te kunnen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Opera

Pfff... Nooit geweten dat dit kan. Heb er ook geen panklare oplossing voor, zou haast denken dat het te maken heeft met de skin (extra, uiterlijk).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer