Groten der aarde...

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Groten der aarde...

Ligt het nou aan mij of komen/zijn er steeds minder Groten der aarde. Het is (bijna algemeen) bekend dat mensen algemeen steeds...ehm vooruitgaan (kan niet op het passende woord komen) maar het lijkt wel alsof er geen plaats/ruimte meer is voor grote individuen. Geen grote muzikanten (als Elvis, the Beatles, Mozart etc.), geen grote Wereldleiders (Napoleon, Caesar), geen grote geniale wetenschappers(Einstein, Galileo, Copernicus), geen grote filosofen (Plato, 'Jezus') en ga zo maar door. Over smaak valt te twisten maar deze mensen waren zeker groots. En nou hoor ik mensen al denken: ja maar veel van deze mensen werden pas na hun dood alszodanig erkend. Dan zeg ik : ja maar WIE heeft er de laatste tijd iets gedaan/gepresteerd/gezegd waarvan je ook maar [/b]zou kunnen zeggen dat het groots is?? .....niemand....

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Groten der aarde...

Ligt het nou aan mij of komen/zijn er steeds minder Groten der aarde. Het is (bijna algemeen) bekend dat mensen algemeen steeds...ehm vooruitgaan (kan niet op het passende woord komen) maar het lijkt wel alsof er geen plaats/ruimte meer is voor grote individuen. Geen grote muzikanten (als Elvis, the Beatles, Mozart etc.), geen grote Wereldleiders (Napoleon, Caesar), geen grote geniale wetenschappers(Einstein, Galileo, Copernicus), geen grote filosofen (Plato, 'Jezus') en ga zo maar door. Over smaak valt te twisten maar deze mensen waren zeker groots. En nou hoor ik mensen al denken: ja maar veel van deze mensen werden pas na hun dood alszodanig erkend. Dan zeg ik : ja maar WIE heeft er de laatste tijd iets gedaan/gepresteerd/gezegd waarvan je ook maar [/b]zou kunnen zeggen dat het groots is?? .....niemand....


Dan komen we bij de vraag; Wat is groots? Qua muzikanten heeft ieder zijn smaak, dus daar valt weinig over te zeggen. Hitler is maar een halve eeuw geleden en dat lijkt me dus nog wel redelijk recent. En van filosofen en wetenschappers hoor je op het nieuws gewoon niet zoveel.

Omdat mensen niet echt geïntereseerd meer zijn in grote filosofen, en er pas als er een hele grote ontdekking is gedaan er iets over wordt gezegd.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 26

Re: Groten der aarde...

Misschien even vermelden dat het grootste deel van de genoemde groten pas bekende geworden zijn na hun dood en dat is misschinen een factor.

Berichten: 656

Re: Groten der aarde...

Wij hebben zat groten der aarde. Ze moeten alleen nog dood gaan om groot te worden...

Voor muziek kan ik je een mooi rijtje geven. Maar waarschijnelijk ken je er amper een paar omdat het grootste deel van het genre je smaak niet is denk ik...

Qua wetenschap: Wie weet Hawking wel. Hoewel die man misschien wel een beetje over-rated is...

Of ik natuurlijk in de toekomst. :shock:

Maar voor mij is 1 van de groten der aarde die nu nog in leven is toch wel Nelson Mandela.Voor hem heb ik een hoop respect.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 1.286

Re: Groten der aarde...

Personen die niet groot zijn, die eenvoudig leven en toch een grote bijdrage zou kunnen geven, dat zijn grote personen, zoals de 14e Dalai Lama, Nelson Mandela.

Re: Groten der aarde...

Willen de auteurs van de eerste 3 reacties nog eens even mijn post lezen, dank u :wink:

Berichten: 656

Re: Groten der aarde...

Al gedaan voor mijn post.

Wat is je punt?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 1.286

Re: Groten der aarde...

Ik ook, wat is je punt?

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Groten der aarde...

Ik heb het ook al gelezen, wat bedoel je?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 34

Re: Groten der aarde...

Ligt het nou aan mij of komen/zijn er steeds minder Groten der aarde. Het is (bijna algemeen) bekend dat mensen algemeen steeds...ehm vooruitgaan (kan niet op het passende woord komen) maar het lijkt wel alsof er geen plaats/ruimte meer is voor grote individuen. Geen grote muzikanten (als Elvis, the Beatles, Mozart etc.), geen grote Wereldleiders (Napoleon, Caesar), geen grote geniale wetenschappers(Einstein, Galileo, Copernicus), geen grote filosofen (Plato, 'Jezus') en ga zo maar door. Over smaak valt te twisten maar deze mensen waren zeker groots. En nou hoor ik mensen al denken: ja maar veel van deze mensen werden pas na hun dood alszodanig erkend. Dan zeg ik : ja maar WIE heeft er de laatste tijd iets gedaan/gepresteerd/gezegd waarvan je ook maar [/b]zou kunnen zeggen dat het groots is?? .....niemand....


het duurt meestal een tijdje voordat men erachter komt hoe nuttig een ontdekking kan zijn en het duurt ook even voordat de hedendaagse wetenschappers hun vindingen publiceren. Verder zijn er tegenwoordig erg veel critici die hun werk bekritiseren en zeggen dat het onwaar is. De publike opinie wordt hierdoor beïnvloed en dus komen er grote meningsverschillen over nieuwe ontdekkingen. Ook zijn de ECHT grote dingen uit de natuur reeds ontdekt. Er zijn alleen wat details over om te ontdekken.

grote ontdekkingen die nog moeten komen:

- onuitputtelijke, effieciente, schone energiebron

- tijdreizen

(verder nog iets)

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Groten der aarde...

-bin laden

-herman brood

-theo v gogh/pim fortuin (niet echt groot maar wel straks voor nederland)

-De EU top (nieuwe grondwet enz enz).

-arafat

-michael jackson

-de man van het grootste nieuwe pi getal. (lol)

-de mannen die de nanomotor uitgevonden hebben.

-de mensen die het licht hebben gevangen.

zo is er een hele rits.. maar zoiets word pas als "groots" aangerekend, door het veelvuldig in de mond nemen van deze gebeurtenissen, of overal schriftelijk te presenteren(schoolboeken).

Daarnaast en ik denk dat dat eigenlijk is wat je zeggen wilt.

We zijn te verwend en we weten te veel, de mensheid zelf zou niet meer opkijken als we straks in 1 uur op mars zouden kunnen belanden.

We zijn onze fantasie ontstegen of hoe je dat ook zegt.

We staan gewoon nergens meer van te kijken, en ja.. dan heb je een probleem als je in de geschiedenisboeken wilt belanden.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Berichten: 299

Re: Groten der aarde...

Op politiek gebied kan men de eenmaking van Duitsland als erg belangrijk zien en dan is Helmut Kohl groots.

In Duitsland is er zeker ook Adenauer, die Duitsland na het nazisme weer aanvaardbaar maakte, en Ehrhardt, de vader van het 'wirtschaftswunder'.

Wat zou je denken van Gorbatjov en Reagan? Het einde van de koude oorlog.

In Nederland is er ene vader Drees, die meer dan wie ook de basis legde van de welvaart die Nederland nu kent.

In België hebben we Gutt, die de monetaire hervorming na WOII doorvoerde. Hij ruimde in één operatie alle oorlogswinsten van de kaart en voorkwam daardoor niet alleen een financiële chaos, maar ook hollende inflatie.

Charles de Gaulle in Frankrijk, die zijn land weer op tot een grootmacht maakte.

Suarez in Portugal, de anjerrevolutie!

Ik denk dat er nogal wat lieden zijn die door komende generaties als groots zullen worden aanzien.

In uw post heb ik het echter moeilijk met bv. Napoleon. Hij is verantwoordelijk voor de dood van enkele miljoenen Europeanen. Dat hij de wereld zijn Code Napoleon heeft gegeven, is natuurlijk erg belangrijk. Die code is immers het eerste omvattende wetboek in de geschiedenis en bovendien even logsch en duidelijk als het Romeinse recht.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 270

Re: Groten der aarde...

Ik denk dat op natuurkunde gebied toch wel Ed Witten en Stephen Hawking eruit springen. Hoewel Stephen Hawking recent weinig nieuws heeft gemeld zover ik weet , heeft Ed Witten veel goede stappen gedaan bij de snaartheorie om een complete theorie te krijgen dat de mechaniek van de natuur beschrijft.

Andere grote mensen zou ik zo niet kunnen noemen. Ik vind Bush, Bin Laden en dergelijk niet echt groot en geschiedenissymbool waardig. Nelson Mandela.

OrionSt0rm schreef:

Ook zijn de ECHT grote dingen uit de natuur reeds ontdekt. Er zijn alleen wat details over om te ontdekken.
Dit is natuurlijk niet waar. 1. Het grootste , de alles omvattende theorie moet nog gerealiseerd worden. 2. Jij weet als persoon waar de mogelijkheden van de natuur ophouden?[/quote]

Re: Groten der aarde...

Het is lastiger voor individuen om mythische eigenschappen toegedicht te krijgen, omdat we in een tijd leven waarin iedereen toegang heeft tot alles. Daarnaast is men erg sterk in het 'romantiseren' van het verleden.

Over 500 jaar zal men zeker terugkijken en zeggen:

'Wat een kleurrijke, bizarre, revolutionaire mensen liepen er rond in de 20e eeuw. Einstein, Brando, Oppenheimer, Churchill, Schumacher, Stalin, Kundera, Kandinsky, Nixon, Hendrix, Oprah, Theo Lucius, Pink Floyd.....en dat allemaal in 1 eeuw!'

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Groten der aarde...

Micheltje schreef:
Het grootste , de alles omvattende theorie moet nog gerealiseerd worden.
[/quote]

De grootste theorie? bedoel je hiermee het antwoord op de alles omvattende vraag? dit is zo onduidelijk geformuleerd dat 'the answer is 42' hier zeker van toepassing is.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer