Teruggevangen licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

Teruggevangen licht

laatst snapte ik niet dat licht niet uit een zwart gat kon komen omdat licht een massa van 0 heeft. maar nu snap ik dat de ruimtetijd zo gekromd is dat een foton er niet uit kan komen.

(is een zwart gat in een parabool gekromt, met een onderkant, of is hij gekromt in de vorm van een hyperbool zonder bodem?)

maar gisteren las ik in 'het universum van Stephen Hawking':

'licht kan dus zonder moeite van de aarde of de zon vertrekken maar Jhon Michell voerde aan dat er sterren kunnen bestaan die veel meer massa bezitten dan de zon en daardoor een ontsnappingssnelheid vereisen die groter is dan de lichtsnelheid.'



maar wat bepaald die ontsnappingssnelheid dan? ik denk dat het niet aan de gekromde ruimtetijd kan liggen omdat ontsnappingssnelheid er dan niets mee te maken heeft, het licht kan immers nog steeds van de ster ontsnappen maar gaat dan een andere richting op. of is de ruimtetijd zo gekromd dat het weer terug wijst naar de ster zelf?

in het plaatje staat: light leaving their surface would be gravitionaly traped. Maar licht heeft toch helemaal geen massa??

Afbeelding

alvast bedankt

lars

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Teruggevangen licht

Idd, gravitatie buigt de ruimte-tijd die het licht naar het zwarte gat trekt.

Verder: de ontsnappingssnelheid van licht is natuurlijk een rare uitleg, omdat die constant is. Wat de auteur bedoelt is dat er een massa groot genoeg is dat de gravitatie, en dus de ruimte-tijd buiging, de groot is voor licht om te ontsnappen.

de gekromde ruimte-tijd is analoog aan een potentiaal dal. Zoals een bal van een berg rolt zal het potentieele energie vergaren, echter moet het de gravitatie overkomen om weer uit het dal te komen. Zie de bal als het foton, en de berg als ruimte tijd. de foton heeft te weinig energie om uit het dal van de ruimte-tijd te komen.

Reageer