Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Werking 741 op-amp

• Log in om te kunnen reageren

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2008 - 23:42

Beste mensen,

Na hem al vaak gebruikt te hebben wil ik nu toch eens proberen te begrijpen hoe de 741 op-amp nu eigenlijk werkt.
Met de engelse wikipedia ben ik al een eind gekomen. Ik weet nu iets (niet veel) van current mirrors, differential amplifiers en het darlington pair. Maar ik heb geen idee of het allemaal een beetje klopt.

Om een idee te krijgen van wat er nu werkelijk gebeurd heb ik eerst maar eens geprobeerd een aantal steady-state stromen te schatten. In het plaatje hieronder staan de grote-ordes waar ik op kom (voeding +-15V, beide ingangen aan aarde en zonder belasting op de uitgang). Kan iemand mij vertellen of die schattingen ook kloppen?

LM741I.gif

En, kan iemand mij ook vertellen wat er nu gebeurt als de ingangen niet meer gelijk zijn? Hoeveel versterking vindt er nu grofweg plaats in elk van de circuits?

Het lijkt mij dat de differential amplifier niet al te veel kan doen. Als bv de non-invering input 10 microvolt wordt (de andere blijft nul) dan gaat volgens mijn schatting de stroomsterkte uit de differential amplifier (100 nA) omhoog met ongeveer 2,5 nA. Klopt dat wel? Het lijkt mij zo enorm weinig. De uitgang van de opamp moet dan al bijna in verzadiging gaan.

En hoe zit het in de gain stage? De belasting aan de collectorkant van het Darlington pair is een current mirror met dus hele constante stroom. Dat zal wel een grote versterking geven. Maar, kan zoiets nog wel een enigszins lineaire versterking geven? Het lijkt mij dat hij alleen nog maar kan schakelen tussen +14,4 (Q13 spanningsloos) en -14,4 (Q19 spanningsloos).

Ik hoop dat iemand voldoende van transistoren en versterking weet om hier iets zinvols over te zeggen. In ieder geval bedankt.

Groet. Oscar

Veranderd door oscar2, 02 februari 2008 - 23:43

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures