Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Afbeelding

Studenten die veel drinken, presteren slechter in hun studie. Het aantal behaalde studiepunten per jaar (de norm is 60) is voor de normaalgebruiker 53 en voor de veeldrinker (meer dan twintig glazen per week) slechts 42.

Lees meer ... Radboud Universiteit Nijmegen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

De vraag is natuurlijk of de mindere 'kennis' een gevolg is van de overmaat alcohol, of dat de lagere 'kennis' de oorzaak is van overmatige alcohol gebruik?

Berichten: 954

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Hm, ook interessant dat de mensen die gemiddeld drinken meer punten halen dan mensen die niks drinken. Ik ben benieuwd of de universiteit hier dan ook beleid op gaat voeren...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Ik denk dat je pas bij 20 pintjes of meer echt verschil gaat zien.

Een pintje werkt dus goed om te relaxen.

Ze zouden zo ook iets met koffie moeten doen.,..,.

Berichten: 954

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

DePurpereWolf schreef:Ik denk dat je pas bij 20 pintjes of meer echt verschil gaat zien.

Een pintje werkt dus goed om te relaxen.

Ze zouden zo ook iets met koffie moeten doen.,..,.
Uiteraard is het verschil bij de laatste groep het grootst. Overigens mag ik toch aannemen dat dit onderzoek niet blijft bij het weergeven van wat grafiekjes en er ook nog wat multivariate analyses worden uitgevoerd. Want, er zijn zoveel mogelijke verklaren te bedenken waardoor alle effecten kunnen wegvallen.

Berichten: 12.262

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Het zou alvast aardig zijn als ze betrouwbaarheidsbalkjes in deze grafiek hadden verwerkt. Ik gok erom dat de middelste 3 kolommen sowieso niet significant verschillen, waarmee het alvast duidelijk is dat het niets uitmaakt of je nou 2 of 15 biertjes in de week drinkt.

Ik vind het een beetje rieken naar een gezocht resultaat... waarom bijvoorbeeld niet eens wat spitsen in 20-30, 30-40 en 40+? Daar begint een verschil zichtbaar te worden, maar dat is ook de groep waarin mensen vallen die 24/7 laveloos zijn en daarmee waarschijnlijk ook 0 punten halen op jaarbasis.

Als het al significant is zou je nog kunnen concluderen dat geheelonthouders welliswaar hogere cijfers halen, maar (daardoor?) wel trager studeren.
Victory through technology

Berichten: 34

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Ik denk ook dat die personen die gemiddeld drinken, het voornamenlijk in het weekeind die biertjes achterover tikken. En bji 20+ glazen het ook doordeweeks zal zijn. Tenminste, mijn bier gebruik staat op 60 per week. Wat echt heel slecht is, maar 20 op Dinsdag (woensdag heb ik vrij), uitslapen dus, 10 op donderdag (tussen 6 en 10 uur savonds), dus ook genoeg slaap om het niet mijn concentratie te laten verzwakken en dan op vrijdag/zaterdag 30.

De problemen van drank komen voornamenlijk door het verdovende effect, en niet van de afnamen van hetsen capaciteid is mijn mening. Wij gebruiken slechts 15% van onze hersen capaciteid dus mikt 85% van de alcohol af breek stofjes op inactieve neuronen. Bovendien denk ik dat ons lichaam van alle vitale hersencellen die sterven een vervanger zoeken. Dus dat de afname door drank van de hersen capaciteid minimaal zal zijn.

BTW. tot nu toe heb ik gewoon al mijn punten en practica's gehaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Je kan toch ook gewoon stellen dat studenten die meer drinken gewoon veel minder tijd spenderen aan studeren. Niet zozeer omdat alcohol een effect heeft, maar wel omdat ze gewoon vaker uitgaan en die tijd al niet benutten om te studeren. Ze zullen later wegblijven en 's morgens niet uit hun bed kunnen om naar de les te gaan...

Berichten: 12.262

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Oh, de verklaring voor het verschil zal ongetwijfeld ook wel in die hoek liggen. Als je wilt vaststellen of studenten zich daadwerkelijk 'dom' drinken dan volstaat het afnemen van iq testjes aan het begin en eind van de studie ook wel. Als je er een verschil in studieprestaties mee wilt verklaren dan zou je daarbij zeker een fors verschil moeten zien tussen wel- en nietdrinkers.

Ik geloof overigens niet dat dat ooit is aangetood, afgezien van mensen die er zo ver in gaan dat ze korsakov oid ontwikkelen.
Victory through technology

Berichten: 474

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Een kudde koeien gaat zo snel als de langzaamste koe. De langzaamste koe gaat ook als eerste dood omdat dit de zwakste is.

Door alcohol vernielen we alles zwakke hersencellen. Gevolg?

totaal plaatje gaat sneller.

(mijn eigen ervaring? wanneer ik gezopen had of geblowed kon ik echt niet meer leren en was ik echt een vergiet...)
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Hari schreef:Een kudde koeien gaat zo snel als de langzaamste koe. De langzaamste koe gaat ook als eerste dood omdat dit de zwakste is.

Door alcohol vernielen we alles zwakke hersencellen. Gevolg?

totaal plaatje gaat sneller.

(mijn eigen ervaring? wanneer ik gezopen had of geblowed kon ik echt niet meer leren en was ik echt een vergiet...)
Die vergelijking is wel prachtig :D !

Ik denk dat tijdens het jaar veel drinken niet zoveel kwaad kan, zolang je tijdens het blokken maar niet teveel liters bier verzet is alles oké denk ik.

Die grafiek is ook niet zo duidelijk, ze werken daar met glazen per week maar wat is een glas ...

Ze rekenen daar misschien met een 0,25l maar als ik naar een studentencafé ga dan kan je dat daar gewoon niet krijgen. Daar werkt men met 0,5l of 1l :D .

Berichten: 34

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

BTW. tot nu toe heb ik gewoon al mijn punten en practica's gehaald.


Daar wil ik nu nog even op terug komen, toen had ik al mijn punten gehaald (16 in het totaal), nu aan het eind van het jaar heb ik er nogsteeds 16. Dit komt voornamenlijk door zoals ik al vermoedde door het kater gedoe, niet zozeer omdat het niet lukt.

Berichten: 954

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Intussen heb ik bijna een half jaar geen druppel gedronken. Of ik er nou beter door presteer......ik weet het niet hoor.

Berichten: 1.425

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Jawel, veel beter Ferry. Ga zo door!
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Veeldrinkers halen slechtere studieresultaten

Eerder dit draadje over het hoofd gezien...

Toch moet je het effect van veel drinken niet onderschatten denk ik. Zelf zit ik de laatste weken in een periode dat ik erg veel drink (EK, verjaardagen, feestjes, barbecues,...). Waar ik normaal ± 15 glazen/flesjes (waarbij glas ≈ fles) drink, ligt dat nu ongeveer op ruim het dubbele. Hoewel het aantal uren slaap niet significant (wel iets) lager ligt dan anders, merk ik toch wel het wat lastiger is om te concentreren op complexere materie. Simpel "mainstream"-werk gaat op de automatische piloot, maar als ik iets nieuws of complex tegenkom lijkt dat toch even aanzienlijk lastiger dan normaal.

Ik denk dat je dat kunt doortrekken naar studeren. Je bent dan vrijwel continu bezig met focussen op nieuwe dingen, materie proberen te doorgronden, etc. Als je dan

a. minder tijd hebt om in de boeken te duiken

en

b. tijdens het in de boeken duiken mee moeite hebt de stof je eigen te maken

dan lijkt het me een logisch gevolg dat de resultaten afnemen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer