De ideale lichtbron

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

De ideale lichtbron

Hello,

ik las net in een boek over de ideale lichtbron. Het is zo dat in een holle ruimte de lichtintensiteit enkel afhankelijk kan zijn van de temperatuur waarin de materie zich bevindt. Stel dat je bv. een blok beton hebt en een blok ijzer waar in beide een luchtbel zit dus een holle ruimte. Als we die 2 blokken nu in een bepaalde temperatuur brengen gaat ze beginnen gloeien en onstaat er licht in de holle ruimtes. Nu blijkt dat de materie er niet om doet, bij 1000°C bv gaat de lichtintensiteit in de holte van het blok beton gelijk zijn aan de lichtintensiteit in het blok ijzer.

Nu vraag ik mij toch af.. de eigenschap om iets te laten gloeien is toch afhankelijk van de materie dat je gebruikt?

grtz,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De ideale lichtbron

Dit is zwarte lichaam straling (black-body radiation) elk lichaam dat warmte heeft, zend licht uit. Op normale temperaturen is dit infrarood. Daarom kun je mbh nachtkijkers naar dieren zoeken. De golflengte van de straling is omgekeerd evenredig met de temperatuur van het object. Het soort materie doet er dan inderdaad niet toe.

Al zijn sommige materialen beter in het uitzenden van deze stralingen. Ofwel, er komt meer licht van het koper dan van het beton, maar de golflengte is gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: De ideale lichtbron

Dus een zwart lichaam, die al het licht absorbeert en niets reflecteert gaat dus eigelijk bij een welbepaalde temperatuur toch een bepaald licht gaan uitstralen?

en net doordat het dus geen licht gaat reflecteren en de uitstraling van licht enkel afhankelijk is van de temperatuur kunnen we hier spreken van een ideale lichtbron..
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer