Springen naar inhoud

Praktisch vraagje: overdruk om ruimte te beschermen tegen gevaarlijke atmosfeer

• Log in om te kunnen reageren

Davidd

Davidd

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 11:34

We hebben een afgesloten ruimte van 70m≥. In die ruimte zit personeel dat beschermd moet worden tegen giftige gassen buiten deze ruimte. Idee is om deze mensen te beschermen tegen deze giftige gassen door een overdruk te creŽren in deze ruimte. Daartoe wordt de giftige buitenlucht door een koolstoffilter aangezogen en in de ruimte gebracht.

Hoe zwaar moet mijn ventilator zijn om 0.2bar overdruk te bereiken? De drukval over de filter en de leidingen mag bij gebrek aan gegevens verwaarloosd worden. We zouden gewoon graag het principe weten hoe we dit moeten berekenen.

Stel nu dat mijn ruimte perfect hermetisch afgesloten is. Mag ik dan aannemen dat de druk in mijn ruimte na een tijdje gelijk is aan de max statische druk van mijn ventilator min de leidingsverliezen? Hoe kan ik die tijd berekenen dat nodig is om die overdruk te bereiken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2008 - 11:47

200 mbar overdruk? :D

da's 20 000 Pa

op een deur komt er dan een kracht van ca 40 000 N te staan

Of je krijgt hem nooit meer open, ůf hij klapt vanzelf uit de kozijnen ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 12:07

Als de ruimte echt hermetisch dicht is zal inderdaad de druk gelijk worden aan de maximum druk die de ventilator kan leveren bij nul debiet. Vermits er dan geen bijkomende luchtstroom meer is, zal er dan ook geen leidingsverlies meer zijn. Maar als nadeel is er wel het feit dat de lucht ook niet meer ververst wordt.
Met deze opmerkingen is je vraag niet beantwoord. Alleen merk je hiermee wel dat de ventlator helemaal niet zo sterk hoeft te zijn. De snelheid waarmee je de gewenste overdruk bereikt hangt af van de ventilator curve (debiet versus druk).
Alleen mag de druk bij nul debiet niet hoger zijn dan 0,2 bar.
Denk je er ook aan dat je ruimte wel heel stevig moet gebouwd zijn om aan die inwendige overdruk van 0,2 bar te weerstaan? De zoldering van een kamer van 7 op 5 meter en 2 meter hoog (70m≥) ondervindt een opwaartse druk van ongeveer 2000kg per m≤, dus 35 x 2000 = 70.000kg. Die kracht hangt bovendien alleen maar af van de druk bij nul debiet van de ventilator, zelfs als het maar een kleintje is.
Hopelijk geven andere forum deelnemers je antwoorden waar je meer kan mee aanvangen dan met mijn losse opmerkingen Succes gewenst

Davidd

Davidd

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 12:27

Die 0.2 bar blijken leopard tanks te gebruiken om hun bemanning tegen chemische aanvallen te beschermen. Maak er in dit geval dan wat minder van. Heeft iemand een idee van een meer realistische waarde?

Ik weet gewoon niet goed hoe aan deze berekening te beginnen. Deze ruimte is niet 100% hermetisch dicht. Hoe gaat het dan in z'n werk?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2008 - 12:44

Die 0.2 bar blijken leopard tanks te gebruiken om hun bemanning tegen chemische aanvallen te beschermen.

Deze bron geeft een heel wat lagere waarde. Ik weet niet of die helemaal correct is, maar klinkt wel een heel stuk waarschijnlijker.
http://www.fprado.co...orsite/leo2.htm

The Leopard 2 has a self-contained NBC protection system, which produces up to 4 mbar (0.004 kp/cm≤) over pressure inside the vehicle.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cardin94

Cardin94

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2008 - 11:09

Beetje laat misschien. Volgens de normering moet de overdruk in een ruimte 62Pa (0,62mBar) zijn. Voor een tank zijn de eisen anders omdat hiermee een oorlog gevoerd wordt (chemisch, biologisch). De drukval waarschuwing zit op 50Pa overdruk (als de deur open staat bijvoorbeeld).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures