Springen naar inhoud

[Biologie] Ananas en gelatine

• Log in om te kunnen reageren

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 17:25

gelatine bestaat uit eiwitten
ananas heeft eiwitafbrekende eigenschappen.

Dus mijn biologie lerares had de vraag: hoe kan je van ananas een gelatinepudding maken, zonder de smaak van de ananas te verliezen?

hier meoten we dan ook nog een practica bij gaan doen, maar dat komt ngo wel =)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2008 - 18:35

Dus mijn biologie lerares had de vraag: hoe kan je van ananas een gelatinepudding maken, zonder de smaak van de ananas te verliezen?

Koud werken, waardoor de enzymen trager werken je gelatine niet zo ver kunnen afbreken voordat deze stijf is?

Of de enzymen lamleggen met bijv een alkylating agent, maar daarna zou ik het niet meer willen eten.
Victory through technology

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2008 - 19:05

Ik neem aan dat het hier om het proteolytisch enzym bromela´ne gaat.

Wel, deze stof denatureert (en verliest bijgevolg haar werking) bij blootstelling aan hitte. Wanneer je de ananas dus enkele minuten kookt kan je er vervolgens zonder problemen gelatinepudding van maken.

Een andere optie is het gebruiken van ananas uit blik, dat geen (werkzaam) bromela´ne meer bevat.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 19:43

Het is in dit geval een verse ananas

Maar als je die ananas kookt, gaat de smaak dan neit verloren? want daar gaat het voornamelijk om. Dat door te koken de enzymen niet meer werken, dat snap ik en daar had ik ook al aan gedacht. Ik weet alleen niet of de smaak dan nog blijft en of het koelen van een ananas een beter uitwerking zal krijgen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2008 - 20:10

Je hoeft niet te vrezen voor de smaak, deze zou niet aangetast mogen worden door de warmte.

PS: Op ambachtelijke wijze ingeblikte ananas is ook eerst gekookt en behoudt zijn smaak.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures