Springen naar inhoud

Optimalisatie van een ruimte

• Log in om te kunnen reageren

Diterio

Diterio

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 17:30

Het optimaliseren van een ruimte:

In een bepaalde ruimte moeten verschillende soorten goederen geplaatst worden. Deze goederen hebben allemaal verschillende afmetingen. Ik wil een programmaatje schrijven, die voor mij alle verschillende mogelijke combinaties weergeeft. Aan deze goederen kunnen ook nog bepaalde eisen zitten, als niet stapelen, of niet naast elkaar plaatsen.

Ik zal het toelichten aan de hand van een voorbeeld:
Een garage heeft een bepaalde afmeting (lxbxh). In deze garage dienen de volgende goederen te worden opgeslagen. Een auto, een paar dozen en een televisie. Op de auto en de televisie mag niet gestapeld worden. De dozen kunnen net zo hoog gestapeld worden als men wil.
Ik wil dus dat het programmaatje alle mogelijke combinaties weergeeft

Ik zie zelf enige vergelijkenis met het optimaliseren (wat betreft ruimte) van een magazijn, maar heb hier verder geen ervaringen mee.

Er is ontzettend veel literatuur te vinden wat betreft optimalisatie, wat het lastig gemaakt. Daarbij komt nog kijken, dat het ook toepasbaar moet zijn dit probleem. Mijn vraag is daarom of iemand bepaalde literatuur kan adviseren, om door te nemen. Wellicht heeft iemand enig idee wat voor methodes gebruikt zouden kunnen worden.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

paac

paac

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 00:52

Zelf zou ik beginnen met het kijken naar alleen de oppervlaktes etc(er vanuitgaande dat de dozen dezelfde grootte hebben).

Want de hoogte maakt alleen uit bij het opstapelen van de dozen(er vanuitgaande dat de garage hoog genoeg is voor de auto om erin te passen).

Als je dan een "optimale" mogelijkheid hebt (voor zo'n situatie zijn er misschien wel meerdere mogelijk) hoef je denk ik alleen nog maar te kijken naar het opstapelen van de dozen en de hoeveelheid dozen.

Ook zou je misschien kunnen kijken naar de volgorde van plaatsing etc, dat het programma bv eerst de dozen/tv plaatst en daarna de auto en niet eerst de auto en daarna de dozen/tv erachter(zodat je als je weer weg wilt met de auto, niet eerst alles moet verplaatsen).

Veranderd door PAAC, 12 februari 2008 - 00:53

Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.
Clever waste of time: Level 31

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures