Springen naar inhoud

Stroomrichting

• Log in om te kunnen reageren

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2008 - 13:59

Heb me eens een boek over elektriciteit aangeschaft en kom al meteen een onduidelijkheid tegen.In het boek staat

De vrije ladingdragers bewegen van + naar - dit omdat we de stroomriching weten aan de hand van de richting waar positieve ladingdragers naar toe gaan.

Wat zijn deze positieve ladingdragers Protonen of + ionen ? En hoe komt het dat je in de meeste docu hoort dat er van - naar + beweegt wordt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2008 - 14:34

Dat is een misverstand dat stamt uit de tijd dat voor het eerst begrip van elektriciteit ontstond. Verondersteld werd dat er iets stroomde. Dingen in de natuur die stromen doen dat van hoog naar laag, van een teveel naar een tekort. Dan ga je al gauw denken in algemene termen als "van plus naar min". Ze wisten ook nog niet wŠt er nou precies stroomde.

Later, en in een ander vakgebied, kwamen we meer te weten over atoombouw, protonen en elektronen, en werd afgesproken dat we de lading van een proton positief zouden noemen en die van een elektron negatief. En daarna werd eigenlijk pas vastgesteld dat de bewegende lading in een geleider werd gedragen door elektronen.

Nou blijkt dus dat in een gewone geleider zoals een koperdraad er geen positieve (volgens die laatste afspraak) maar negatieve ladingsdragers (elektronen immers) stromen.

En zo zitten we opgescheept met een stroomrichting van plus naar min, terwijl de werkelijke ladingdragers in een metalen geleider van min naar plus stromen.

Niet zo'n ramp overigens. Want elektrische stroom is niet alleen een kwestie van bewegende elektronen, het is gewoon een kwestie van bewegende LADING. En een ladingdrager kan ook positief geladen zijn. Ionen in de zonnewind, of in een zoutoplossing. Gaat er stroom door een zoutoplossing, dan heb je zowel een stroom positieve ionen de ene kant op als een stroom negatieve ionen de andere kant op. Wordt een beetje verwarrend als je dan over twee stroomrichtingen gaat praten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2008 - 14:42

Dus we spreken van + naar - terwijl er uit deze + kant eerder elektronen komen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2008 - 15:58

Nee, we spreken gewoon af dat als we het over stroomrichting hebben, dat de stroom van plus naar min loopt. En daarbij gaan we niet eerst zitten uitzoeken wat nu de werkelijke ladingsdragers zijn.

Dus we spreken van + naar - terwijl er uit deze + kant eerder elektronen komen.

nee, nou heb je het andersom vast: een pluspool heeft een overschot aan positieve lading, of voor mijn part een tekort aan negatieve lading.
We spraken af de lading van elektronen negatief te noemen.
Een pluspool heeft een tekort aan negatieve lading, een tekort aan elektronen dus.
Elektronen zullen naar de pluspool toestromen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2008 - 17:08

Ok begrepen we zeggen van + naar - terwijl het de + is die ontvangt en de min die uitzend.

Jan nog 1 vraagje

De positieve kant zendt dus ook wel degenlijk iets uit, positieve Ionen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2008 - 17:54

Lichtsnelheid, lees mijn eerste post bovenaan nog eens aandachtig door??

Ok begrepen we zeggen van + naar - terwijl het de + is die ontvangt en de min die uitzendt.

dat geldt dus alleen als er elektronen stromen

hoezo dat? als er iets positiefs "uit te zenden" is, vast wel, maar bijvoorbeeld in een metalen geleider is er niks positiefs om uit te zenden.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2008 - 19:40

De positieve kant zendt 'gaten' uit, alleen zijn dit geen deeltjes maar slechts een natuurkundig begrip om het ontbreken van lading te definiŽren. Om het begrip gaten uit te kunnen begrijpen, moet je snappen hoe materialen en atomen in elkaar zitten en wat stroom nu eigenlijk is. Ik denk dat het daardoor iets te ingewikkeld gaat worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 februari 2008 - 09:48

Lichtsnelheid, ik kan wel een beetje met je meevoelen. Toen ik heel vroeger bij de natuurkundelessen voor het eerst geconfronteerd werd met elektronen en stroomrichting heb ik daar met mijn leraar ook een hele discussie over gehad, omdat ik het heel onlogisch vond.
Nu, na zo'n 40 jaar in de elektrotechniek weet ik dat de elektronen van min naar plus lopen, maar dat we als stroomrichting aannemen van plus naar min, omdat dat nou eenmaal historisch zo bepaald is. Voor het begrijpen van elektrische circuits en voor het rekenen daar aan maakt het nl. helemaal niks uit welke richting je aanneemt. Als je maar consequent altijd hetzelfde aanhoudt.

Het is zelfs nog gekker, in de wisselstroomtechniek wordt ook ťťn richting aangenomen, hoewel de fysieke stroom steeds van richting omkeert. De aangenomen richting is daar alleen maar een hulpmiddel om de onderlinge relaties tussen de verschillende delen van een circuit vast te stellen.

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 16:39

Maar het klopt wel dat stroom van het punt met het hoogste potentiaal naar dat van het laatste gaat. Dus van + naar -

Dus min bezit eigenlijk het hoogste potentiaal.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 februari 2008 - 10:04

Nou spreek je jezelf tegen.

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2008 - 18:24

Wat bezit nu het hoogste potentiaal

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2008 - 18:31

+ :D
De elektrische stroom loopt van de hoge potentiaal naar de lage. De electronen daarentegen zijn graag in een hoge potentiaal, en lopen van de lage naar de hoge potentiaal

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures