[Stromingsleer]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Stromingsleer]

Goedemiddag allen,

ik heb een project op mijn stage toegewezen gekregen om een debiet in een schouw te kunnen meten. omdat het om een samenstelling van verschillende gassen gaat die telkens de meetapparatuur aantasten, ben ik op het idee gekomen om de meting via onderdruk te doen. nu ben ik op zoek naar de exacte formule die de verhouding van de verschillende stromingen kan berekenen.

onderstaande tekening zal de teks verduidelijken:
Untitled_1.jpg
Untitled_1.jpg (27.75 KiB) 241 keer bekeken
door dat het gas dus met een bepaalde snelheid stroomt(gemiddeld 55km/h), zal in de zijleiding een onderdruk onstaan waardoor een een luchtsnelheid(v2) plaatsvind.

zou iemand mij hier de formule van kunnen geven?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [Stromingsleer]

Om die manier kun je echt niet het debiet meten. Je meet gewoon de statische druk, de trek van de schoorsteen, meer niet.

Debiet meten die je in dit geval met een pitotbuis.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.246

Re: [Stromingsleer]

DriesTwee schreef:door dat het gas dus met een bepaalde snelheid stroomt(gemiddeld 55km/h), zal in de zijleiding een onderdruk onstaan waardoor een een luchtsnelheid(v2) plaatsvind.

zou iemand mij hier de formule van kunnen geven?
De formule vinden is onderdeel van je project dus zomaar weggeven is een slecht idee. Om de variabelen te relateren waain je geinteresseerd bent kan je gebruik maken van bijv. Bernoulli (onder een aantal aannames) of behoudswetten van massa en impuls.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: [Stromingsleer]

In een schouw;je bedoelt wrs.open haard,heb je in een normale vrijstaande woning niet een dergelijk aansluitingssysteem van de open haard op een rookkanaal.

Daarin heb je een geleidelijk verloop van de opening boven de stookplaats naar het rookkanaal en zal er niet een soort vacuum-situatie optreden.

Er is bij open haarden vaak een ander probleem en dat treedt op bij een verkeerde verhouding tussen de zichtbare vuurpot-opening en de diameter van het rookkanaal en de lengte ervan.Vervolgens de buitenatmosfeer,bomen, windrichting,ed.

Is die verhouding kleiner van ca.1/6 tot 1/8,dan wordt er voor de verbranding teveel zuurstof met de

lucht toegevoerd en en treedt er rookgasafvoer in het woonvertrek plaats.

Het voorbeeld dat jij aanhaalt zou terug te voeren zijn op een aansluiting aan een zg.shunt-systeem (een open kanaal ) voor speciaal rookgassen bij een flatgebouw.

Als mijn verhaal fout is,zie ik wel een reactie!

Berichten: 2

Re: [Stromingsleer]

Het gaat hier om een chemische installatie. onder aan de schouw is een ventilator geplaatst die het systeem op onderdruk moet houden. het gaat dus niet over een open haard, zoals ik waarschijnlijk heb laten uitblijken.

de Pitotbuis en de Annubar hebben al als meting dienst gedaan maar deze worden telkens aangetast door de gassen die worden uitgestoten. daarom heb ik geopteerd om te kiezen voor een meting die niet rechtstreeks in contact komt met het gas.

naar mijn studierichting toe gaat het enkel om het kunnen instellen en afregelen van meetapparatuur. ik volg namelijk meet®eltechnieken.

Berichten: 19

Re: [Stromingsleer]

Hallo DriesTwee,

Volgens mij kan je dit ook alleen weer bepalen als ook de temperatuur bekend is. Dus dan moet je alsnog een sensor plaatsen. Is het misschien niet mogelijk om al veel eerder in het proces, dus bij de bron, te meten. De gassen worden immers ergens toegevoerd. Ik doe maar een gooi. Succes met je project.

Reageer