[Scheikunde] Proefwerkstuk azijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[Scheikunde] Proefwerkstuk azijn

hallo allemaal,

al een paar maanden ben ik bezig aan de constructie van mijn werkstuk over azijn.

maar ik zit nu even vast dus dacht ik ik schakel jullie kennis is in zodat ik misschien verder geraak

ik moet onderschied maken tussen chemisch bereide en biologisch bereide ethanol.

biologisch bereide ethanol:

Alcoholische gisting is een fermentatie proces waarbij alcohol wordt geproduceerd door gisten of sommige bacteriën. Met "gisting" wordt meestal alcoholische gisting bedoeld. Deze micro-organismen zetten koolhydraten om in ethylalcohol en kooldioxide. De alcoholische gisting begint nadat de cel glucose opneemt. De glucose wordt dan omgezet tot pyrodruivenzuur, dat gesplitst in C02, ethylalcohol en energie voor de cel.

C6H12O6 --> 2 C2H5OH + 2 CO2

hier voor vond ik dit is dit correct ???

chemisch bereide ethanol

dit is een probleem ik vind nergens informatie, ik betwijfel of het wel bestaat maar normaal gezien wel

dit was het voor ethanol

waarom is de ethanol belangrijk voor de azijn

fermentatie wat is dat ???

de productie van azijn is mijn addertje onder het gras ik vind veel biologische maar omdat ik dit doe in verband met chemie moet ik ook de chemische productie uitleggen, deze vind ik jammer genoeg nergens.

laatste probleem:

ik heb een opsomming dat azijn gras dood , katten weghoudt en een geurvreter is.

nu wil mijn mentor graag weten hoe dit allemaal gebeurt .

alvast bedankt

grts internetvos

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [Scheikunde] Proefwerkstuk azijn

internetvos schreef:C6H12O6 --> 2 C2H5OH + 2 CO2

hier voor vond ik dit is dit correct ???
Nou nee, niet dus. Het zou kunnen kloppen als je dit opschrijft:

C6H12O6 --> 2 C2H6O + 2 CO2, even kijken of dit wel klopt: 6 C, 12 H en 6 O, klopt dus (hoewel ik de reactie zelf niet ken)

Over chemisch bereid, is dat niet wat ze in brouwerijen doen? Want volgens mij verdunnen ze die ethanol en verkopen het dan als bier.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [Scheikunde] Proefwerkstuk azijn

chemisch bereide ethanol

dit is een probleem ik vind nergens informatie, ik betwijfel of het wel bestaat maar normaal gezien wel
Handigste oplossing: Afbeelding

Niet dat we je niet willen helpen, maar misschien helpen we je het best door je te helpen met leren googlen.

Trek eens een halfuurtje uit voor onze handleiding voor Google !!

Dan vind je vast en zeker vaker wat je zoekt :D

Bijvoorbeeld: Google industrial production of ethanol

levert onder veel andere een wikipedialemma compleet met reactievergelijkingen voor het ethyleenhydratatieproces,
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Proefwerkstuk azijn

ik heb al gegoogeld maar kom alleen engelse sites uit en omdat mijn engels nouja kan bijna geen engels dus snap er geen zier van

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [Scheikunde] Proefwerkstuk azijn

Als je dit soort werkstukken schrijft zit je op ASO of VWO/HAVO, of in de bovenste regionen van een middelbare technische opleiding. Besef dat je in een vervolgopleiding regelmatig zal worden geconfronteerd met engelstalige vakliteratuur. JE KUNT OP DIT NIVEAU NIET ZONDER MINSTENS PASSIEF FATSOENLIJK ENGELS. Doe er wat aan.

Dan nog, in het engelse wiki-lemma ethanol staat een hoofdstukje production, en dat hoofdstukje moet je ook zonder veel kennis van Engels wel terug kunnen vinden in zo'n artikel lijkt me. Dat stukje vertalen en begrijpen lijkt me niet zo'n enorme hijs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol
Ethanol is produced both as a petrochemical, through the hydration of ethylene, and biologically, by fermenting sugars with yeast.[13] Which process is more economical is dependent upon the prevailing prices of petroleum and of grain feed stocks.

[edit] Ethylene hydration

Ethanol for use as industrial feedstock is most often made from petrochemical feed stocks, typically by the acid-catalyzed hydration of ethylene, represented by the chemical equation

C2H4(g) + H2O(g) → CH3CH2OH(l)

The catalyst is most commonly phosphoric acid,[14] adsorbed onto a porous support such as diatomaceous earth or charcoal. This catalyst was first used for large-scale ethanol production by the Shell Oil Company in 1947.[15] The reaction is carried out at with an excess of high pressure steam at 300 °C.

In an older process, first practiced on the industrial scale in 1930 by Union Carbide,[16] but now almost entirely obsolete, ethylene was hydrated indirectly by reacting it with concentrated sulfuric acid to produce ethyl sulfate, which was then hydrolyzed to yield ethanol and regenerate the sulfuric acid:[12]

C2H4 + H2SO4 → CH3CH2SO4H

CH3CH2SO4H + H2O → CH3CH2OH + H2SO4
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer