Brandblustechniek

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 43

Brandblustechniek

hallo beste forummers,

Als er ergens een grote brand ontstaat wordt dit met water, schuim of een gas geblust. Meestal zal dat wel water zijn, wat volgens mij een zeer slechte keus is omdat het weinig efficient is. Wat er in mij opkwam is het volgende (het kan natuurlijk zijn dat ik niet de eerste ben , het zal met trouwens verwonderen :D )

Stel dat er nu geblust wordt met ronde capsuletjes, waarin een stof onder druk zit. Het buitenste laagje is zo gekozen dat het vanaf een bepaalde temperatuur openbarst, zodat het stof dat erin zat zich verspreid over het oppervlak waartegen het is gebotst. Het best zou zijn dat dit kern-stof een viskeus vloeistof bevat , zodat het toch een beetje plakt tegen het oppervlak en niet spontaan uitelkaar valt. Vergelijk het met slijm. Eenmaal het brandende oppervlak bedekt is, is het werk gedaan. De capsules zouden eventueel even groot kunnen zijn als een voetbal.

Dit lijkt me ideaal bij het blussen van gebouwen , voor bosbranden spreek ik met niet uit. Daar zullen de bomen voor veel hinder zorgen.

Het zou leuk zijn moesten er veel replies volgen, zodat er toch een beter en veel efficientere manier wordt gebruikt om woningbranden te blussen. Er zullen ongetwijfeld betere middelen en technieken ontwikkeld kunnen worden. Maar nu we in de 21 ste eeuw nog altijd brand meestal met water op een onorthodoxe manier proberen te blussen baart me zorgen.

Het maakt me niet uit hoe dit gecommercialieerd zou kunnen worden, zolang er mensen levens gered worden...

mvg, blauwe

Berichten: 474

Re: Brandblustechniek

waarin een stof onder druk zit. Het buitenste laagje is zo gekozen dat het vanaf een bepaalde temperatuur openbarst
Ik kan me voorstelen dat dit een probleem oplevert omdat het openbarsten een wind veroorzaakt en mogelijk het vuur aanwakkert.

Of het moet een soort purschuim zijn, je hebt brandwerned purschuim misschien kun je daar en test mee doen?

Ik schat dat wanneer de fles met purschuim open barst dat te langzaam gaat om het vuur aan te wakkeren maar het zet wel erg uit...
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 12.262

Re: Brandblustechniek

De vraag is natuurlijk wat je met een blusmiddel wilt bereiken.

'Het vuur uitkrijgen' lijkt er een logisch antwoord op, maar soms is het plan ook wel om nog iets heel te laten van hetgeen door brand bedreigt wordt. Als je een huis blust maar het daarna van onder tot boven onder de plakkerige drek zit kun je het net zo goed laten afbranden, afgezien van belendende gebouwen.
Victory through technology


Reageer