[Natuurkunde] Middelpuntzoekende kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Natuurkunde] Middelpuntzoekende kracht

Kan iemand mij precies vertellen wat de middelpuntzoekendekracht/centripetale kracht is en inhoud.

Ik kan namelijk nergens een goede uitleg vinden.

gr.

Berichten: 1.007

Re: [Natuurkunde] Middelpuntzoekende kracht

De middelpuntzoekende kracht speelt een rol bij cirkelbewegingen. Het is kort gezegd de kracht die ervoor zorgt dat een object de cirkelbeweging continueert. Als deze kracht wegvalt, zal het object in een rechte lijn doorgaan. Enkele voorbeelden:

Een auto die door de bocht gaat. Hier is de middelpuntzoekende kracht de kracht die het wegdek op de banden uitoefent (loodrecht op de bewegingsrichting). Deze kracht kan bestaan zolang erg grip is. Als je plots op een stuk ijzel terecht komt, valt de kracht die het wegdek op de banden uitoefent zo goed als weg en ga je gewoon rechtdoor; je "vliegt uit de bocht".

Misschien is kogelslingeren nog wel een beter voorbeeld. Tijdens het rondslingeren zorgt de spankracht in het koord ervoor dat de kogel een cirkelbeweging maakt. Die spankracht is dan ook de middelpuntzoekende kracht (althans, de horizontale component loodrecht op de cirkel, maar dat zijn details). Die spankracht wordt door de "slingeraar" veroorzaakt. Zodra je de kogel loslaat, valt de middelpuntzoekende kracht weg en vliegt de kogel rechtdoor: parallel aan de raaklijn van de cirkel die voorheen werd gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Natuurkunde] Middelpuntzoekende kracht

Kan iemand mij precies vertellen wat de middelpuntzoekendekracht/centripetale kracht is en inhoud.
Een aanvulling. De centripetaalkracht is geen bestaande kracht. Hij moet wel worden geleverd door een bestaande kracht. In de voorbeelden van Sjakko zijn dat de wrijving en de spankracht.

De cenrtipetaalkracht is de noodzakelijke kracht om een voorwerp voortdurend de bocht om te krijgen. (Dat behoeft niet per se een cirkelbaan te zijn.)

Reageer