Uitgangsspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

Uitgangsspanning

Goede dag,

In een boek lees ik:

"Als gevolg van de inwendige weerstand van een spanningsbron zal de uitgangsspanning afnemen bij toename van de belasting."

Dit snap ik niet helemaal.

Wanneer de belasting toeneemt, zal de stroom afnemen. (Bij dezelfde bronspanning)

En:

Uverlies = I x Rinw

Dit betekent dat wanneer de stroom kleiner wordt, het spanningsverlies over de bronspanning zelf kleiner wordt. De spanning over de aangesloten apparaten (weerstanden) zal dan groter worden. Ik neem aan dat deze spanning de uitgangsspanning is, maar dan komt het niet overeen met wat gesteld wordt in het boek...

Iemand een idee?

Alvast bedankt!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Uitgangsspanning

Als gevolg van de inwendige weerstand van een spanningsbron zal de uitgangsspanning afnemen bij toename van de belasting.
Een toenemende belasting betekent een kleinere uitwendige weerstand.

Als je de hele kring ziet als een serieschakeling van in- en uitwendige weerstand, zal het wel duidelijk worden.

V(uitw) + V(inw) = V(bron).

V(uitw) heet ook wel klemspanning. Dat is wat je meet, als je de voltmeter over de klemmen vd accu zet.

De belasting is maximaal als de R(inw)=R(uitw).

Berichten: 20

Re: Uitgangsspanning

Arie Bombarie schreef:Goede dag,

In een boek lees ik:

"Als gevolg van de inwendige weerstand van een spanningsbron zal de uitgangsspanning afnemen bij toename van de belasting."

Dit snap ik niet helemaal.

Wanneer de belasting toeneemt, zal de stroom afnemen. (Bij dezelfde bronspanning)

En:

Uverlies = I x Rinw

Dit betekent dat wanneer de stroom kleiner wordt, het spanningsverlies over de bronspanning zelf kleiner wordt. De spanning over de aangesloten apparaten (weerstanden) zal dan groter worden. Ik neem aan dat deze spanning de uitgangsspanning is, maar dan komt het niet overeen met wat gesteld wordt in het boek...

Iemand een idee?

Alvast bedankt!
Belasting wil zeggen"hoeveel vermogen haal je uit een bepaalde bron". In het Engels noemen ze dat Power.

P = U x I . Even aannemend dat de U constant blijft, wat dus niet zo is want het inwendige verlies neemt toe ,(dat verhaal in je boek klopt echt!!), zal met een grotere stroom de belasting P toenemen. P en I zijn recht evenredig.

Wanneer de belasting toeneemt zal ook de stroom toenemen!! (In dit verhaal ga ik ervan uit dat de belasting ohms is want anders komt er nog een factor bij) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Uitgangsspanning

Bedankt voor de antwoorden, echter snap ik nog steeds niet veel van het gestelde.

Ik heb even twee situaties getekend, hierin is de 5 Ohm de inwendige weerstand van de bronspanning:

Afbeelding

De "stelling" was:
Als gevolg van de inwendige weerstand van een spanningsbron zal de uitgangsspanning afnemen bij toename van de belasting.
Toename van belasting heb ik gesimuleerd dmv een weerstand, die eerst 100 Ohm is en daarna 1k Ohm. De uitgangspanning is hierbij echter hoger geworden, namelijk 209.5 V in plaats van 218.9 V...
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 7.068

Re: Uitgangsspanning

De bron wordt minder belast door een hogere weerstand dan door een lagere weerstand. In je voorbeeld laat je de belasting van de bron dus afnemen.

Hint: bekijk eens het vermogen dat de bron moet leveren bij elk van de situaties. Misschien helpt dit in te zien bij welke situatie de belasting het grootst is.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Uitgangsspanning

En hoe zie je dat de belasting van de bron afneemt?
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 7.068

Re: Uitgangsspanning

En hoe zie je dat de belasting van de bron afneemt?
Bereken het vermogen dat de bron levert in beide situaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Uitgangsspanning

Het kwartje is gevallen, dank je :D .
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 20

Re: Uitgangsspanning

Arie Bombarie schreef:Bedankt voor de antwoorden, echter snap ik nog steeds niet veel van het gestelde.

Ik heb even twee situaties getekend, hierin is de 5 Ohm de inwendige weerstand van de bronspanning:

Afbeelding

De "stelling" was:

Toename van belasting heb ik gesimuleerd dmv een weerstand, die eerst 100 Ohm is en daarna 1k Ohm. De uitgangspanning is hierbij echter hoger geworden, namelijk 209.5 V in plaats van 218.9 V...
In situatie 1 is de belasting dus hoger dan in situatie 2 !!!

Weerstand in circuit kleiner,stroom wordt daardoor groter, belasting ook groter .

Reageer