Springen naar inhoud

De hondenshow

• Log in om te kunnen reageren

nabob

nabob

• >250 berichten
  • 469 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 11:00

De vraag die ik hier ter overdenking wil plaatsen laat zich heel eenvoudig stellen:
'Zou de hond die de jaarlijkse hondenshow wint als mooiste hond ook zo goed liggen onder zijn soortgenoten?'
Ik weet dat ik deze vraag ook in het filosofieforum had kunnen plaatsen, toch wil ik deze vraag zo luchtig mogelijk benaderen hier in het WSF Café.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8792 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2008 - 13:06

Das een mooie :D

Ik betwijfel het ten zeerste, maar weet weinig van honden en al helemaal niets over hun baltsgedrag.
Victory through technology

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 13:36

Tot op zekere hoogte wel, een hond die shows wint moet gezond zijn, en ook uiterlijke kenmerken als mooie vacht etc is ook een teken van gezondheid.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "goed liggen onder soortgenoten" Nu is bij de huishond natuurlijk het hele hierarchische syteem onder honden weggevallen, want het gezin vormt de roedel. In de natuur staat de sterkste reu bovenaan, en als je gezond en sterk bent dan zie je er vaak mooier uit dan een ziek zielig en verlopen hondje, maar daar houd de vergelijking met shows wel op. Als je bedoelt over of de andere honden een grotere zin hebben om met een showhond te paren, tja, huishonden die loops zijn willen echt met alles, en reutjes duiken op alles wat loops is... dus ik denk dat dat wel meevalt
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

nabob

nabob

• >250 berichten
  • 469 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 14:00

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "goed liggen onder soortgenoten" Nu is bij de huishond natuurlijk het hele hierarchische syteem onder honden weggevallen, want het gezin vormt de roedel. In de natuur staat de sterkste reu bovenaan, en als je gezond en sterk bent dan zie je er vaak mooier uit dan een ziek zielig en verlopen hondje, maar daar houd de vergelijking met shows wel op. Als je bedoelt over of de andere honden een grotere zin hebben om met een showhond te paren, tja, huishonden die loops zijn willen echt met alles, en reutjes duiken op alles wat loops is... dus ik denk dat dat wel meevalt

Je zou kunnen denken aan de mogelijkheid dat honden ook hun stem op de mooiste hond mogen uitbrengen. Zal dat wetenschappelijk te toetsen zijn in een experiment? Enige nieuwsgierigheid naar de uitkomst zal mij ook zeker niet vreemd zijn. Het zou namelijk impliceren dat bij een min of meer gelijke stemgedrag tussen mens en hond het culturele aspect weg zou vallen en dat er zoiets als een gedeelde 'esthetica' zou bestaan.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

romans

romans

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 14:21

Voor de show, weet ik het niet. Maar ik neem aan dat na afloop van de show, zo'n hond toch wel in aanzien van soortgenoten gestegen moet zijn.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2008 - 14:28

Als het inderdaad klopt dat dergelijke preferenties algemeen zijn, zou het wel eens zo kunnen zijn dat mensen en honden dezelfde smaak hebben...

Chickens prefer beautiful people

Abstract We trained chickens to react to an average human female face but not to an average male face (or vice versa). In a subsequent test, the animals showed preferences for faces consistent with human sexual preferences (obtained from university students). This suggests that human preferences arise from general properties of nervous systems, rather than from face-specific adaptations. We discuss this result in the light of current debate on the meaning of sexual signals and suggest further tests of existing hypotheses about the origin of sexual preferences.

Eenheidvancellen

Eenheidvancellen

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2008 - 22:34

Mijn grootmoeder had vroeger een hond, het was een kruising tussen een Deense dog en een Chihuahua.
Ze ging met het beest naar shows, daar werd hij door z'n soortgenoten afgewezen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures