[scheikunde] gehalte citroenzuur in spa citron d.m.v. titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] gehalte citroenzuur in spa citron d.m.v. titratie

Hoi!

Ik weet dat er over het hele internet antwoorden te vinden zijn hierover, maar geloof me, ik ben al een uur aan het klikken en nog geen stap verder. Ik vind het een erg moeilijk onderwerp, en de antwoorden die ik vind zijn onduidelijk of onbruikbaar. (als je natuurlijk denkt dat een antwoord van elsewhere mij kan helpen, kom maar op! Ik wil alleen even duidelijk hebben dat ik al heb gezocht en dit dus niet zomaar post. :D )

Zo.

Voor mijn PWS heb ik een titratie uitgevoerd om het gehalte (percentage) citroenzuur in Spa-Citron te berekenen. Echter, het onderwerp titreren is bij mij diep weggezakt en mijn scheikundeboek is ook niet van grote hulp.

Ik weet dat ik op zoek ben naar de concentratie van de stof. Klopt het dat je bij titreren, als je werkt met een indicator voor kleuromslag, je bij het bereiken van een bepaalde pH een kleuromslag krijgt? Hoe zit dat precies? De pH van citroenzuur is 2. Bij een bepaalde pH krijg je bij het gebruik van Fenolftaleïne als indicator een kleuromslag van kleurloos naar paars/rood. Wij hebben het citroenzuur niet verdund (dom, ik weet het), en daarom kregen we in 15 mL Spa, getitreerd met natronloog en als indicator Fenolftaleïne al na 6,8 mL een kleuromslag.

Vanaf hier loop ik een beetje vast. Sowieso weet ik vanaf hier nog niet hoe ik de concentratie moet berekenen, maar ik weet dat ik nog een aantal stappen mis.

De vragen die ik stel zijn ten eerste, welke stoffen hebben met elkaar gereageerd? Ik gok zelf het citroenzuur en het natronloog. De molecuulformule van citroenzuur is C6H8O7 en natronloog is NaOH. Ik weet alleen niet welke stof er ontstaat/wat er gebeurd.

De tweede vraag die uit de eerste volgt is dus hoe ik de reactievergelijking moet opstellen.

Vervolgens kun je, geloof ik, met behulp van de reactievergelijking de molverhoudingen opstellen. Dan kun je uitrekenen hoeveel mol (je rekent dan van mL naar mol en houdt rekening met de eventuele verdunning) natronloog er met hoeveel Spa Citron reageert?

Verder kom ik echt niet.

Ik hoop dat iemand het hele verhaal leest en misschien op 1 of misschien zelfs 2 of misschien zelfs 3 vragen mij een antwoord kan geven :D .

Berichten: 4

Re: [scheikunde] gehalte citroenzuur in spa citron d.m.v. titratie

er is progress.

ik weet nu dat het een zuur-base reactie is. Alleen staan beide stoffen, C6H8O7 en NaOH niet in tabel 49 van BINAS?

waar ik mee gekomen ben is C6 + H8 + O7 + NaOH - -> C6 + H7 + O7 + Na + H2O. maar dat klopt denk ik niet.

help, asjeblieft. iemand? :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] gehalte citroenzuur in spa citron d.m.v. titratie

Citroenzuur is een driewaardig zuur met drie COOH groepen.

Bij titratie tot omslag van fenolftaleïne zullen alle H+ van het zuur geneutraliseerd worden:

C3H5O(COOH)3 + 3 NaOH ---> C3H5O(COO-)3 + 3 H2O

Je weet hoeveel mol NaOH je bij de titratie toegevoegd hebt dus je kunt berekenen hoeveel mol citroenzuur er in het getitreerde monster zat.

Dit klopt overigens alleen als er geen andere zuren in de spa-citron zaten.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer