Springen naar inhoud

Cirkel

• Log in om te kunnen reageren

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 08 februari 2008 - 06:19

Cirkel

Als ik blijf kijken
zoals ik altijd heb gekeken,
blijf ik denken
zoals ik altijd heb gedacht.

Als ik blijf denken
zoals ik altijd heb gedacht,
blijf ik geloven
zoals ik altijd heb geloofd.

Als ik blijf geloven
zoals ik altijd heb geloofd,
blijf ik doen
zoals ik altijd heb gedaan.

Als ik blijf doen
zoals ik altijd heb gedaan,
blijft mij overkomen
wat mij altijd overkwam.

Maar als ik mijn ogen sluit
en voel mijn ware zelf van binnen,
dan kom ik deze cirkel uit
en kan steeds weer opnieuw beginnen

dichter onbekend.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 13 februari 2008 - 01:24

Het is een paradox bovenstaand gedicht. Maar stel je dit gedicht voor als het denkpatroon van een psychose. Waar moet je beginnen om de cirkel te doorbreken er vanuitgaande dat als je de cirkel doorbroken hebt je weer opnieuw begint in dezelfde cirkel.

Uit den boze zijn:
Medicatie
Hulp van anderen (degene is op zichzelf aangewezen)

De psychose is er 1 van het paranoide type

Mijn vraag is hoe moet deze persoon denken om hieruit te komen?
En wat gebeurt er met het bewustzijn als dit hem uberhaupt lukt?

Ben benieuwd naar jullie reacties

Mechatronica
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2008 - 02:45

en kan steeds weer opnieuw beginnen

Hij kan ook niet opnieuw beginnen...

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 13 februari 2008 - 08:51

Hij kan ook niet opnieuw beginnen...

Zou je bovenstaande uitspraak willen toelichten?

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2008 - 15:40

Aan het einde wordt geschreven: "en kan steeds weer opnieuw beginnen"

Dit geeft een mogelijkheid weer: het kunnen en niet kunnen. Bij een mogelijkheid is er een keuze. Kies om niet opnieuw te beginnen en de cirkel is verbroken. Dat hij dit kan is zit bevestigd in het woordje 'als'. Ieder stukje begint hij met 'als', hierin wordt aangegeven dat hij dit als een mogelijkheid ziet en niet als een veplichting; hij kan veranderen. Misschien kun je zelfs zeggen dat hij dit wil in zijn onderbewust zijn omdat hij veel ruimte overlaat voor mogelijkheden.
(overal waar hij staat mag ook zij worden gelezen)

Dit wordt teniet gedaan als het woordje 'kan' wordt bedoeld op de manier 'moet'. (bv. je doet de afwas en vervolgens valt alles in de modder en je zegt: "nu kan ik weer helemaal opnieuw beginnen", maar zelfs zit er veel in het woord 'als'.

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 17 februari 2008 - 11:56

Aan het einde wordt geschreven: "en kan steeds weer opnieuw beginnen"

Dit geeft een mogelijkheid weer: het kunnen en niet kunnen. Bij een mogelijkheid is er een keuze. Kies om niet opnieuw te beginnen en de cirkel is verbroken. Dat hij dit kan is zit bevestigd in het woordje 'als'. Ieder stukje begint hij met 'als', hierin wordt aangegeven dat hij dit als een mogelijkheid ziet en niet als een veplichting; hij kan veranderen. Misschien kun je zelfs zeggen dat hij dit wil in zijn onderbewust zijn omdat hij veel ruimte overlaat voor mogelijkheden.
(overal waar hij staat mag ook zij worden gelezen)

Dit wordt teniet gedaan als het woordje 'kan' wordt bedoeld op de manier 'moet'. (bv. je doet de afwas en vervolgens valt alles in de modder en je zegt: "nu kan ik weer helemaal opnieuw beginnen", maar zelfs zit er veel in het woord 'als'.

Als is zoals jij het omschrijft een keuzemogelijkheid het zegt echter niets over het kunnen veranderen.
Je zou ook zo kunnen denken: als ik dit doe dan gebeurt er dat. een oorzaak en gevolg verhaal. Maar omdat het een cirkel is en de richting niet bepaald is kun je het ook omdraaien.
Het gevolg bepaald de oorzaak. Het woordje als is dan geen keuzemogelijkheid meer maar een gevolg.Als je de cirkel bekijkt staat er het volgende geschreven:Maar als ik mijn ogen sluit, en voel mijn ware zelf van binnen, staat alles stil is de cirkel verbroken en kan mijn ogen weer openen

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2008 - 00:30

Dus wacht even... Iemand met schizofrenie van het paranoïde type moet gewoon even diep in zichzelf kijken en hij komt er wel uit? Hoezo, hulp van anderen is uit den boze? Is het gedicht echt wel vergelijkbaar met het denkpatroon van een psychose?

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 01 maart 2008 - 22:07

Dus wacht even... Iemand met schizofrenie van het paranoïde type moet gewoon even diep in zichzelf kijken en hij komt er wel uit? Hoezo, hulp van anderen is uit den boze? Is het gedicht echt wel vergelijkbaar met het denkpatroon van een psychose?

Als jij naar aanleiding van het gedicht de bovenstaande conclusie trekt?

Bedoel je soms dit:

Lachend ten onder, huilend naar boven?

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 04 juli 2008 - 05:46

De post onder jouw originele bericht mag je wat mij betreft even vergeten. Even verder bordurend op jouw vragen denk ik dat het idd kan helpen om iemand met schizofrenie diep in zichzelf te laten kijken. Als je kijkt naar de huidige behandeling van mensen met schizofrenie moet ik je zeggen dat deze niet altijd optimaal is. Er wordt namelijk hoofdzakelijk behandeld met medicatie terwijl datgene waar het om gaat namelijk gevoelens en gedachten niet of nauwelijks worden besproken. Want zeg nou zelf een psychose is toch allemaal onzin? En waarom zou je als schizofreen niet even diep injezelf kijken? Omdat je anders psychotisch wordt? Tja, het is een afweging maar als je een jaar of 30 bent en je nog een heel leven voor je hebt kan je met medicatie goed wegkomen maar er is een kans op het aanwezig blijven van restverschijnselen in de vorm van storende gedachten en gevoelens. En hoe moet de schizofreen hier mee om gaan? Moeten deze gedachten slijten? Waarom niet gewoon verwerken door diep in zichzelf te kijken?

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 06 oktober 2008 - 21:54

Tegenwoordig is het bij de GGZ zelfs zo dat ze mensen die ze gemakshalve gediagnostiseerd hebben alszijnde schizofreen maar doorverwijzen naar het occulte, zo was er een hulpverlener ene [naam verwijderd] van de GGZ die iemand bij wie de gesprekken niet helemaal verliepen zoals deze hulpverlener het wou en deze hulpverlener na 2 gesprekken het bijltje erbij neergooide de desbetreffend hulpvrager maar even doodleuk naar het occulte doorverwees.
Ik vraag me serieus af bij hoeveel andere hulpvragers deze man hetzelfde advies heeft gegeven en wat er uiteindelijk na het advies van deze GGZ hulpverlener van de hulpvrager geworden is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures