Springen naar inhoud

Microgolf-bestendige stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2008 - 11:33

Hallo,

Bestaan er stoffen die niet in vuur schieten in de microgolfoven? Het zou interessant zijn in de winter. Het zou een gat in de markt betekenen moest er kledij kunnen gemaakt worden die zonder problemen in de microgolfoven kan opgewarmd worden. Naar mijn weten bestaat dit nog niet, maar het zou een interessante zaak zijn. Weet iemand hier iets meer van?

Mijn intuitie zegt me dat die niet mogelijk is omdat de meeste stoffen die betaalbaar zijn een zeer lager soortelijke warmtecapaciteit hebben met daarbij een laag vlampunt.

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2008 - 01:31

Er bestaan talloze stoffen die geen reactie vertonen in de microwave (denk aan doodgewoon glas), maar die worden dan ook niet warm.

Een kledingstuk opwarmen in een magnetron zal altijd lastig zijn omdat de warmte nogal ongelijk verdeeld wordt in materialen. Zou je het er als een prop ingooien, dan staat de buitenkant op een gegeven moment in brand terwijl de binnenkant nog koud is. Ook een warmtebestendig en onbrandbaar materiaal doet je dan geen goed, sommige stukjes zouden zo heet worden dat je je eraan zou branden terwijl andere koud blijven.
Victory through technology

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2008 - 09:29

Als je het in de winter werkelijk zo koud hebt dat je kleren eerst opgewarmd moeten worden, dan leg je ze toch een paar minuten op de kachel? egaal warm en net zo makkelijk als in de magnetron stoppen, of eigenlijk nog beter, want in de magnetron komt het er vast gekreukt uit, als het al gaat passen.

Een andere oplossing is een klein kacheltje in je kledingkast? Bij mij lopen de buizen van de cv door mn kast, heerlijk!

Veranderd door WendyTje, 11 februari 2008 - 09:29

To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 februari 2008 - 14:29

De microgolven veroorzaken voornamelijk warmte in water. Dus als je perse kleding in de magnetron wil opwarmen, dan moet je die eerst nat maken. En dan maar doorstoven tot het water verdampt is.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2008 - 17:18

Naja, heeft zn complicaties hoor.. wanneer is het droog genoeg om aan te trekken maar nog nat genoeg om niet in de hence te gaan? Ik zou daarvoor niet op de ping vertrouwen pi.gif

Overigens werkt het prima met natte stof, bijvoorbeeld een vaatdoek oid... was op een gegeven moment nog als 'tip' in het nieuws, denk bedacht door iemand met smetvrees maar zonder wasmachine.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 februari 2008 - 20:08

Mijn bijdrage was ook meer als geintje bedoeld, want ik vind het ook geen geweldig idee om kleding in de magnetron op te warmen.
Maar je opmerking over in de hens gaan snap ik niet. Als het spul droog is stopt de energieoverdracht toch?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2008 - 00:25

Dat hangt ervan af wat het is, veel materialen bevatten toch wel stoffen die in enige mate microgolven absorberen (bijv plasticizers in een diepvriesdoosje) en uiteindelijk zo heet worden dat de zaak smelt en uiteindelijk vlam vat.

Zodra er iets vlam vat in een magentron is het eind overigens acuut zoek, geladen deeltjes die daarbij ontstaan zijn extreem goed in het absorberen van meer microgolven. Als je ooit een magnetron hebt waar je vanaf wilt kun je dat (geheel op eigen risico) eens proberen door er een brandend waxinelichtje oid in te zetten. Experiment om buiten te doen en als het even kan met een poederblusser in de aanslag :D

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 februari 2008 - 09:23

Ik heb genoeg Braniac gezien om te weten dat je met een magnetron niet alles kan doen zonder schade. :D

Xarabass

Xarabass

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2008 - 12:38

Vooral polaire stoffen absorberen magnetronstraling. Doordat ze kunnen resoneren met magnetronstraling ontstaat er warmte. Apolaire-stoffen zoals hexaan, benzeen en chloroform bijvoorbeeld zetten de straling niet of bijna niet om in warmte.
Daarbij zijn er stoffen die magnetronstraling extreem goed absorberen zoals koolstof en grafiet.

De mate waarin een stof in een magnetron opwarmt wordt aangegeven met de loss tangent

loss tangent = dielectric loss/dielectrische constante

dielectric loss is de mate van effectiviteit waarin de stof magnetronstraling omzet in warmte
dielectrische constante is het vermogen van de stof om magnetronstraling te absorberen

Veranderd door Xarabass, 16 mei 2008 - 12:46

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures