Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Verwarmen van een plaat op oven

• Log in om te kunnen reageren

Pietjuh

Pietjuh

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2008 - 13:13

Beste mensen, na het vele lezen op het forum heb ik eindelijk eens een vraag om te posten.

Ik heb een dunne staalplaat die ik OP een voorverwarmde oven leg (de oven is een soort bakplaat, bestaande uit een verwarmingselement met hierop een messing plaat van enkele millimeters dik, die egaal verwarmd wordt).

Ik wil graag weten hoe lang het duurt om de plaat op een bepaalde temperatuur te brengen. De oven wordt dmv een PID regelaar aangestuurd, er mag aangenomen worden dat de messingplaat altijd 100 graden celcius is. Het gradient in de plaat boeit ook niet zoveel, omdat de plaat 0.8 mm dik is. De gemiddelde of evt max temperatuur ben ik al blij mee.

ik heb de formule gevonden

m * CP * dT/dt = -Quit + Qin

m= masssa
Cp= de warmtecappaciteit van het materiaal (staal)

Deze eerste orde differentiaalvergelijking is om te schrijven na een e-macht, dit is ook geen probleem. Het probleem is het definieren van de Quit en de Qin.

De Qin komt van de oven af, deze verwarmt de plaat aan de onderzijde
mag ik dit schrijven als Qin = U*A*dT ?
Met
U= warmteoverdrachtscoefficient
A= oppervlakte
dT= temperatuursverschil tussen oven en plaat (Toven-Tplaat)

Maar hoe bereken ik de warmteoverdrachtscoefficient U? het gaat om de overgang tussen messing en staal.

Quit komt door de bovenzijde die in de open lucht ligt (23 graden celcius).
Heb je dan te maken met convectie en straling of is een van deze zaken te verwaardelozen? Hoe kan ik dan de Quit definieren? Op dezelfde wijze als Qin?

Alvast bedankt!

Veranderd door Pietjuh, 08 februari 2008 - 13:15

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures