Springen naar inhoud

Zuurstoftekort

• Log in om te kunnen reageren

ACMilan

ACMilan

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2008 - 17:58

Ik ben een voetballer en hoewel ik geen slechte conditie heb, heb ik toch veel last van zuurstoftekort.
Het rare eraan is dat ik er soms heel veel last van heb en andere momenten lijkt het net alsof ik kan blijven lopen.
Meestal ben ik fysiek nooit moe, en de dag na een wedstrijd heb ik nooit stramme spieren (wat me al raar lijkt aangezien dit toch zou moeten met zuurstoftekort, volgens onze biologiecursus toch). Mijn vraag is nu, hoe dat dit kan komen en of ik er iets aan kan doen ? Want ik zou het niet weten aangezien het geen blijvend probleem is.

Een ander probleem is dat ik soms ook last heb van 'steken' (ken er geen normale term voor), maar heeft dit een linhk met zuurstoftekort ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 13:48

Wat versta je onder zuurfstoftekort als je je toch fysiek niet moe voelt? Als ik na een stevige inspanning aan het hijgen ben om mijn zuurstofschuld zo snel mogelijk af te lossen dan voel ik me toch moe, in elk geval vermoeider dan waneer ik niet aan het hijgen zou zijn?

Het feit dat je soms kan blijven lopen en anders niet,( hoewel je er toch niet moe van wordt, dus ik begrijp niet waarom je in het andere geval niet zou kunnen blijven lopen) kan voor een groot deel ook met de omstandigheden te maken hebben, soms is de luchtvochtigheid hoger, de temperatuur hoger,...

ACMilan

ACMilan

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2008 - 15:10

Wat versta je onder zuurfstoftekort als je je toch fysiek niet moe voelt? Als ik na een stevige inspanning aan het hijgen ben om mijn zuurstofschuld zo snel mogelijk af te lossen dan voel ik me toch moe, in elk geval vermoeider dan waneer ik niet aan het hijgen zou zijn?

Het feit dat je soms kan blijven lopen en anders niet,( hoewel je er toch niet moe van wordt, dus ik begrijp niet waarom je in het andere geval niet zou kunnen blijven lopen) kan voor een groot deel ook met de omstandigheden te maken hebben, soms is de luchtvochtigheid hoger, de temperatuur hoger,...

Sorry voor het late antwoord, onder zuurstoftekort versta ik onder andere heel hard hijgen en na een tijd een opstijgend misselijk/duizelig gevoel. Met niet moe zijn, bedoel ik vooral dat ik geen last heb van mijn spieren.
Zo heb ik bijvoorbeeld bij een bieptest snel het gevoel dat ik moet overgeven, teken dat je tot het uiterste bent gegaan, maar toch heb ik dan ook geen last van mijn spieren en kan ik enkele minuten (als ik terug op adem ben gekomen) gerust weer heel wat kilometers verslijten.

loek

loek

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2008 - 17:09

Dit wordt misschien een beetje een te persoonlijke (medische) vraag....Maar sluit me aan bij Steve dat het aan de omstandigheden kan liggen (luchtvochtigheid e.d) en daarnaast zou het evt. een vorm van inspanningsastma kunnen zijn (???) (wat ook erger of minder erg kan zijn in bepaalde omstandigheden)

ACMilan

ACMilan

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2008 - 17:31

Dit wordt misschien een beetje een te persoonlijke (medische) vraag....Maar sluit me aan bij Steve dat het aan de omstandigheden kan liggen (luchtvochtigheid e.d) en daarnaast zou het evt. een vorm van inspanningsastma kunnen zijn (???) (wat ook erger of minder erg kan zijn in bepaalde omstandigheden)

Ik weet dat er geen persoonlijke medische vragen mogen worden gesteld maar het is eigelijk ook geen zwaar probleem. Het zal inderdaad aan omstandigheden liggen, ik heb ook vaak last van de hitte en in sporthallen is het vaak warm en weinig frisse lucht (althans toch op onze sporthal op onze school).
Ik heb nog nooit ernstige problemen gehad i.v.m dit onderwerp dus ik vraag het niet uit noodzaak.

Veranderd door ACMilan, 27 april 2008 - 17:33

Uiltje

Uiltje

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2008 - 10:14

Een ander probleem is dat ik soms ook last heb van 'steken' (ken er geen normale term voor), maar heeft dit een linhk met zuurstoftekort ?

Steken in de zij kunnen worden veroorzaakt door zuurstoftekort cq. kramp van het middenrif t.g.v. lichamelijke vermoeidheid. Ook gasophoping in de darmen t.g.v. een verminderde bloedsdoorloop bij inspanning kan dit gevoel opwekken.

Een onverwerkte maaltijd, ongecontroleerde ademhaling of slecht uitgevoerde warming-up is vaak de aanleiding van dit probleem.

Veranderd door Uiltje, 13 mei 2008 - 10:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures